STUART LAING

British Media in the 1980s

Like all aspects of British life in the Eighties developments in the

media have been marked by the economic and ideological effects of .

Thatcherism—an increasing emphasis on the market, on privatisa-
tion and an attempt to renegotiate the role of the State. While all the
media have been affected it is particularly in the two most influen-
tial—television and the national press—that change has been most
profound.

The Media in 1980

Looking back to 1980 we find a much simpler television service than
now, with only three broadcast channels. Half the national audience
watched BBC1 or BBC2—channels with little regional variation and
a pure public service remit (funded by a compulsory licence fee levied
on each set). The alternative was the more regionally based service of
ITV, which balanced public service against the need to please its
advertisers by providing large audiences. Less than 3% of homes had
a video recorder and much programming still assumed the model of
a family audience clustered around a set in the main living-room.

As with television the national newspaper scene had changed little
during the Seventies. A pattern begun in the Sixties had continued
whereby the sales of both serious quality papers and the popular tab-
loids grew proportionately at the expense of the previously dominant
middlerange papers (papers which drew their readership in roughly
equal proportions from all social classes) A sharp polarisation had
developed (influenced by television’s'rise to dominance in the Sixties
as the main national news medium), forcing papers to choose
between the roles of popular entertainment medium (often packed
with news about television itself!) and of service to the specialist
needs of particular sectors of the middle-class. The two most success-
ful papers of the Seventies, The Guardian (centre-left in politics and
aiming at such groups as social workers, teachers and media profes-
sionals) and The Sun (right-wing, populist and rabidly nationalistic),
by their very difference, illustrate this trend, while the one national
paper to be founded in the Seventies, the Daily Star, was an attempt
by the owners of one of the declining middlerange papers (the Da:ly
Express) to emulate the success of The Sun.

Television by 1990

Ten years on much has changed in both media. Television’s transfor-
mation began earlier and has been more diverse. Over the decade an
extension and fragmentation of its audience has taken place, together
with a change in the very conception of the television user. Firstly

British Media in the 1980s 115

new services have been added W1th1n the existing format. The origins
of Channel Four (which opened in 1982) lie in the alternative cultural
ideas of the late Sixties, when pressure began for a new Open Broad-
casting Authority which would allow a greater diversity of opinions
than that afforded by the in-house productions and commitment to
‘balance’ of the BBC and ITV. The political turbulence of the Seven-
ties saw this idea retarded and changed and the final Channel Four
blueprint, drawn up by the first Thatcher government, combined
earlier left-wing critiques of the State with a new emphasis on encou-
raging privatisation and the small entrepreneur. Channel Four was
required to provide an alternative service (including meeting the
needs of minority groups), to be funded by advertising (with a safety-
net) and to buy in all its programmes from outside. The traditional
requirement to limit the amount of non-British programming was
retained, illustrating a frequent dilemma of Thatcherite conserva-
tism—how to reconcile a free market ideology with a strong nationa-
lism. In the event Channel Four has been a major success and now
commands about 10% of the national audience.

A related development has been the considerable extension of regu-
lar broadcasting hours. The introduction of ‘breakfast television’ in
1983 encouraged the idea that regular viewing should not be confined
to evening news and entertainment. Subsequently both all night broad-
casting and full daytime services have become commonplace and haif
of all British households now possess two or more sets; television
viewing has now reached the stage where individual rather than
family viewing is'consciously sought by programme schedulers and
advertisers and sets may be found distributed throughout all rooms
of the house.

These changes by themselves may imply an increasingly passive
‘tellysoaked’ mass of British viewers. However another set of inno-
vations has changed many of the traditional ways in which sets are
used. The growth of remote-control devices has given the viewer
some incentive not to remain locked into one channel’s scheduhng,
indeed advertisers have expressed anxiety about viewers ‘cruising’
across channels during the commercial breaks. More active usage still
is enabled by the growth of teletext as a facﬂlty on home sets; here the
function of the set changes and the viewer’s relation to the cultural
offering becomes more like that of a magazine or newspaper reader
(with hundreds of pages of information to select from). The most
dramatic change however has been the remarkable growth of home
video recorders (VCRs). In 1990 there are 13 million VCRs in British
homes as against half a million in 1980; 61% of families use them
regularly. At first VCRs were used almost exclusively for time-shift
viewing, but this was soon followed by a speedy and disorganised
growth of rental outlets, many offering both ‘pirate’ video (current



116 Stuart Laing

feature films illegally recorded) and ‘video nasties’ (particularly
explicit violent horror films). Such material had previously been sub-
ject to censorship or certification before being shown in the cinema
and the idea that it might now become accessible to children within
* the family home caused a major moral panic (and new legal curbs)
during the mid-Eighties. A more stable system of providing material
for both rental and purchase then evolved and revision of the copy-
right laws made home videotaping of broadcast material legal; now
the home video has become a domestic necessity and younger child-
ren especially regard it as a standard part of domestic television. For
many re-viewing a favourite programme can have the same role as re-
reading, or hearing again the same familiar comforting story.

A third area of change in television is still in its infancy. Both cable
and direct broadcast satellite (DBS) transmission have had a lean time
in the Eighties. Initially Thatcherite ideology saw in cable a prime
example of how to create a commercial challenge to state monopo-
lies. A Cable Authority was set up to promote growth and a number
of companies began operation in the mid-Eighties, with mixed suc-
cess. The ‘churn’ effect (subscribers staying only a short time) was
considerable and, compared to other Western industrial countries,
the rapid spread of home video had pre-empted the need for an exten-
ded range of service. DBS had an even more troubled start, as one
financial consortium after another failed to materialise; however by
1989 the battle lines were drawn as Murdoch’s Sky channel was laun-
ched followed in Spring 1990 by the rival British Satellite Broadcas-
ting (BSB). Both Sky and BSB are prepared for heavy losses in the
early years and as the Nineties begin it is satellite broadcasting which
is likely to be the most significant growth area; by May 1990 0.8 mil-
lion dishes had been installed and the long-awaited breakthrough had
begun.

National Press by 1990

In the early Eighties there was little sign that the largely static natio-
nal newspaper market was preparing for change. After the 1983 elec-
tion however, as it became clear that Thatcherism was not to be a
short-lived phenomenon, along-predicted attack on the power of the
‘printing unions (and their commitment to traditional ‘hot-metal’
printing as against direct-inputting by new technology) developed in
two phases. Eddie Shah, a provincial newspaper owner with a history
of industrial conflict, launched in 1986 the first national daily (To-
day) to be printed outside Fleet Street, with new technology, and
containing colour photos. Simultaneously Rupert Murdoch opened
his new printing plant at Wapping in London’s Docklands. The
plant, allegedly built to launch a new daily paper, in fact became the
base for all Murdoch’s national papers (including The Times and The
Sun) after his sacking of most of his existing print staff in early 1986.

British Media in the 1980s 117

These two events heralded a quite different second half for the
decade. The most successtul new paper of the Eighties The Inde-
pendent, was launched in late 1986. A quality paper, started by dissa-
tisfied staff from the Daily Telegraph, it was well capitalised, had
researched its market thoroughly and gained both staff and readers
from The Times, where the bitter Wapping dispute confirmed that,
under Murdoch, the paper had lost its traditional role as a reliable and
neutral commentator: With its excellent design and a style more staid
and respectable than the Guardian, The Independent has, by 1990,
fully established itself. Other newcomers proved more short-lived.
The avowedly socialist News on Sunday lasted only six months in
1987, failing through under-capitalisation and lack of advertising, as
well as through indecisiveness as to whether it was a middlemarket or
popular paper. Robert Maxwell’s London Daily News (intended to
make use of the flexible new technology to print up to six editions
daily) was forced to close very quickly after a price-cutting war with
the existing London evening paper, the Evening Standard. Eddie
Shah’s Today itself soon ran into financial difficulties and was first
bailed out by Lonrho (which owned the quality Sunday The Obser-
ver) and then sold to Murdoch in mid-1987. Shah failed again in late
1988 when The Post (designed as a popular daily without the sex and
sensationalism of the Sun) lasted barely two months. More successful
was the Sunday Sport, launched by soft-porn publisher David Sulli-
van in 1986. With very few ]ournahsts apolicy of printing incredible
stories (‘Presley still alive’, “wartime bomber plane found on Moon’),
many topless photos and a lot of sport, the paper had achieved a cir-
culation of 500,000 by the end of the decade and had launched Wed-
nesday and Friday editions also. Finally the Sunday- quality market
responded to the expanded opportunity shown by the Independent,
when the Sunday Correspondent was launched in 1989 followed by
the Independent on Sunday in early 1990. By then all the major news-
paper proprietors had followed Murdoch’s lead by introducing new
technology and moving out of Fleet Street to ‘greenfield sites’ in
South or East London.

Regulating the Media

The story so far perhaps seems one of successful Thatcherite econo-
mics and 1deology, with increasing competition and consumer choice
expanding the diversity of provision. However consumers can only
choose from what they are offered and on the ‘supply side’ there have
been a number of trends during the decade which suggest greater
regulation and restriction rather than more choice. The press have
been curbed by new legislation (including a Contempt of Court Act,
restricting the reporting of trials; and a revised Offical Secrets Act);
equally despite a small increase in the number of national papers, the
dominant role of the big proprietors is, if anything, greater than a



118 Stuart Laing

decade ago. Murdoch’s purchase of Today and his ability to sustain
losses while building up circulation show the necessity of a strong
capital base to start any new paper. The late Eighties have in fact been
marked by increasing concern about cross-media monopoly owner-
ship, as Murdoch’s papers unashamedly promoted the launch of Sky
Television in a way which hardly distinguished between news and
advertising.

Many such issues have surfaced in the public-debate over the recent
Broadcasting Bill, designed to re-shape television for the 1990s. Cha-
racteristically the Government has proved more anxious to seek
financial de-regulation than to release its grip on the content of what
is broadcast. Indeed such Eighties developments as the ban on live
speech from the IRA, the attack by Norman Tebbit on the BBC’s
coverage of the American bombing of Libya and the introduction of
anew Broadcasting Standards Council all suggest an unwillingness to
pursue laissez-faire ideas to their logical conclusion. The main debate
about the Bill itself has centred around the idea of ‘quality television’.
The original proposal was for a ‘quality threshold’ which each bidder
for an ITV {franchise would have to pass; after this the franchise
would be sold to the highest bidder. Following fierce opposition this
has been amended to allow that in some circumstances the franchise
might go to a lower bidder; the attempt goes on to achieve the aim of
having franchises awarded directly to the highest quality bidder
(once, perhaps, a ‘financial threshold” has been passed).

With the uncertain outcome of the bill and the growth of satellite
competition to add to the still increasing video market, the easily
identifiable central core of British television (such as existed in 1980)
continues to erode—although there is some feeling that the general
market confusion may enable the BBC to retain and even strengthen
its dominant position in the Nineties. Newspapers as a whole may
also profit from this—perhaps regaining a more central and unifying
role, as the success of both Murdoch’s Today (the first successful new
middlemarket daily paper for over 50 years) and The Independent
has suggested. As in so many areas of British life during the Eighties,
Thatcherism has introduced within the media an unexpected volati-
lity and an expectation of further continuous change; under a new
political and ideological climate in the Nineties this may well have
even more surprising and unpredictable results.

Please don’t forget to pay your subscription for 1991 by
March 1, 1991.

Please pay via Moderna sprik’s giro or directly to our bank
account, (see second page of cover). Do not use personal
cheques.

Studienbibliographien Sprachwissenschaft (STS)

Im Auftrag des Instituts fiir deutsche Sprache herausgegeben von Prof. Dr. Ludger
Hoffmann (IDS Mannheim /Universitit Miinster).

Eine neue Reihe

Zugang zur Wissenschaft heiflt immer auch: Zugang zur Literatur. Die Fiille der Publika-
tionen in allen Bereichen ist auch fiir Spezidlisten schwer iiberschaubar geworden. Die
Uberlastung der Hochschulen 148t kaum noch Zeit, Studierenden die fiir eine Thematik
grundlegende Literatur zu erschlieBen. Besonders schwierig ist die Literatursuche fiir
Lehrerinnen und Lehrer im In- und Ausland. Die Reihe StS erspart Umwege und zeitrau-
bende Recherchen. Die Bibliographien erschlieen zentrale Themen der Sprachwissen-
schaft iiber einflihrende Texte und wirklich emschlaglge Literaturangaben. Sie geben einen
kurzen und verstindlichen Einstieg in die Forschungslage und leiten hin zu den Klassikern
eines Bereichs, ohne die man nicht auskommt. Kenntnisse, die im Laufe eines Studiums
erst zu erwerben sind, werden nicht vorausgesetzt.

Die Texte sind von Experten im jeweiligen Bereich gemacht: wissenschaftlich zuverlissig,
souverdn in der Gewichtung und didaktisch aufbereitet.

Studienbibliographien Sprachwissenschaft

je Heft 48 Seiten, geheftet DM 9.80
Diskette (nur fiir Bezieher des entsprechenden Heftes) DM 15.70

1990 werden erscheinen:

E. Briitsch/M. Nussbaumer/H. Sitta (Ziirich): Negation
B.U. Biere (Mannheim): Textverstchen und Textverstindlichkeit
W.Mentrup (Mannheim): Orthographie

1991 sollen erscheinen:

L. Eichinger (Bayreuth): Deutsche Wortbildung

K. Brinker (Hamburg): Textlinguistik

W. Holly/P. Kiihn/U. Piischel (Trier): Sprache im Fernschen

M. Kinne/J. Schwitalla (Mannheim): Sprache im Nationalsozialismus
V. Hinnenkamp (Augsburg): Interkulturelle Kommunikation

G. Antos (Saarbriicken): Schreiben.

JULIUS GROOS VERLAG
Postfach 102423 - D-6900 Heidelberg 1




