Diskursiva legitimeringar av estetisk verksamhet i lärarutbildningen
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2013.1.1171Keywords:
Aesthetics, discourse, ideology, school, teacher educationAbstract
The purpose of this article is to discuss current discourses inscribed in the practice of aesthetic courses in Swedish teacher training for compulsory school. The discussion is based on data including 19 focus group interviews with teachers and students at 10 Swedish teacher education institutes. Our analysis shows that an academic discourse focusing on theory, reflection and textual production exists alongside a discourse of skills‐based practice. A third discourse, characterized by subjectivity and relativism vis‐à‐vis the concept of quality, is also found in the material. Finally, a therapeutic discourse is articulated and legitimized based on an idea that student teachers should be emotionally balanced. In the article, contextual and ideological factors, as well as techniques of governance, are discussed in relation to the constructions found in the empirical material.
References
Austin, John (1962). How to do things with words. London: Oxford University Press.
Alter, Frances, Hays, Terrence & O´Hara, Rebecca (2009). Creative Arts Teaching and Practice: Reflections of Primary School Teachers in Australia. International Journal of Education & the Arts 10(9), 1-22.
Althusser, Louis (1976). Filosofi från proletär klasståndpunkt. Staffanstorp: Bo Cavefors förlag.
Aulin-Gråhamn, Lena, Andersson, Lars Gustaf & Thavenius, Jan (2002). Kultur, estetik och skola: Några forskningsperspektiv. Rapporter om utbildning 9. Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen.
Aulin-Gråhamn, Lena & Sjöholm, Carina (2003). Vad sägs om ”kultur i skolan”. Rapporter och utbildning 3. Malmö: Malmö högskola. Lärarutbildningen.
Beck, Ulrich (1992). Risk society. Towards a new modernity. London: Sage. Becker, Karin (2001). En bildlärarutbildning för 2000-talets skola: utmaningar och förnyelseförsök. I E. Hemlin (Red.), Förståelse och inlevelse i lärandet: rapport från ett seminarium om konstens och kulturens roll i skola och lärarutbildning (ss. 20-27). Hedemora: Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond.
Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Estetisk verksamhet och pedagogiska dilemman. Linköping: Linköpings universitet.
Billig, Michael (1991). Ideology and opinions. London: Sage.
Borg, Kajsa (2007). Akademisering. En väg till ökad professionalism i läraryrket? Pedagogisk forskning i Sverige 2007, 12(3), 211-225.
Bresler, Liora (1998). ”Child art”, ”fine art”, and ”art for children”: The shaping of school practice and implications for change. Arts Education Policy Review, 100(1), 3-11.
Brusling, Christer & Strömqvist, Göran (1996). Reflektion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur.
Chouliaraki, Lilie & Fairclough, Norman (1999). Discourse in Late Modernity. Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Dean, Mitchell (1999). Governmentality: Power and rule in modern society. London: Sage.
Dimitriadis, Greg, Cole, Emily, & Costello, Adrienne (2009). The social field(s) of arts education today: living vulnerability in neo-liberal times. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 30(4), 361-379.
Edström, Ann-Marie (2008). Learning in visual art practice. Lund: Lunds universitet.
Edwards, Derek & Potter, Jonathan (1992). Discursive Psychology. London: Sage.
Edwards, Derek & Stoke, Elizabeth H. (2004). Discourse psychology, focus group interviews and participants’ categories. British Journal of Developmental Psychology, 22, 499-507.
Eisner, Elliot (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT: Yale University.
Elliot, David J. (1995). Music matters: A new philosophy of music education. New York: Longman.
Ericsson, Claes (2002). Från guidad visning till shopping och förströdd tillägnelse. Moderniserade villkor för ungdomars musikaliska lärande. Malmö: Malmö Academy of Music.
Ericsson, Claes (2006). Terapi, upplysning, kamp och likhet till varje pris. Undervisningsideologier och diskurser hos lärare och lärarstuderande i musik. Malmö: Malmö Academy of Music.
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2007). En start för tänket, en bit på väg. Analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan. Karlstad: Region Värmland.
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2010). Musikklassrummet i blickfånget. Vardagskultur, identitet, styrning och kunskapsbildning. Halmstad: Högskolan i Halmstad.
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2011). The conditions for the establishment of an ideological dilemma: Antagonistic discourses and overdetermined identity in school music teaching. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32(5), 713-728.
Fairclough, Norman (1989). Language and Power. London: Longman. Fairclough, Norman (1992a). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press.
Fairclough, Norman (1992b). Text and Context. Linguistic and Intertextual Analysis within Discourse Analysis. Discourse and Society, 3(2), 193217.
Fairclough, Norman (1992c). Critical Language Awareness. London: Longman.
Fairclough, Norman (1993). Critical Discourse Analysis and the marketization of Public Discourse. The Universities. Discourse and Society, 4(2), 133-168.
Fairclough, Norman (1995a). Critical Discourse Analysis. London: Longman.
Fairclough, Norman (1995b). Media Discourse. London: Edward Arnold.
Fairclough, Norman (1998). Political Discourse in Media. An Analytic Framework. In A. Bell & P. Garrett (Eds.), Approaches to Media Discourse (pp. 142-162). Oxford: Blackwell.
Ferm Thorgersen, Cecilia (2010). Quality holistic learning in musikdidaktik from a student perspective: where, when and how does it occur? Visions of Research in Music Education 15, 1-29.
Fornäs, Johan, Lindberg, Ulf & Sernhede, Ove (1984). Ungdomskultur, identitet och motstånd. Stockholm: Akademilitteratur.
Fornäs, Johan, Lindberg, Ulf & Sernhede, Ove (1988). Under rocken. Musikens roll i tre unga band. Stockholm/Stehag: Symposion.
Foucault, Michel (1974/2003). Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag.
Foucault, Michel (1984/1990). The history of sexuality. Vol, 3: The care of the self. Harmondsworth: Penguin.
Foucault, Michel (1986). Makt och upplysning. I M. Löfgren & A. Molander. (Red.), Postmoderna tider (ss. 175-186). Stockholm: Norstedts.
Foucault, Michel (1978/1991). Governmentality. In G. Burchell, C. Gordon & P. Miller (Eds.), The Foucault effect: Studies in governmentality (pp. 87-104). Chicago: University of Chicago Press.
Foucault, Michel (1988). Technologies of the self – a seminar with Michel Foucault. In L.H. Martin, H. Gutman, & P.H. Hutton (Red.), Technologies of the self (pp.16-49). London: Tavistock.
Foucault, Michel (1971/1993). Diskursens ordning. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings bokförlag.
Gadsen, Vivien L. (2008). The Arts and Education: Knowledge Generation, Pedagogy, and the Discourse of Learning. Review of Research in Education, 32, 29-61.
Georgii-Hemming, Eva & Westvall, Maria (2010). Teaching Music in Our Time. Student music teacher’s reflections on music education, teacher education and becoming a teacher. Music Education Research 12, 353367.
Giddens, Anthony (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the lage modern age. Cambridge: Polity press.
Gustavsson, Bernt (2001). Kunskapsfilosofi. Tre kunskapsformer i historisk belysning. Stockholm: Wahlström & Widestrand.
Gustavsson, Bernt (2003). Vad är kunskap? Stockholm: Skolverket. Habermas, Jürgen (1984). The Theory of Communicative action. Vol. 1. Boston: Beacon Press.
Hallam, Susan, Burnard, Pamela, Robertson, Anne, Saleh, Chris, Davies, Valerie, Rogers, Lynne & Kokatsaki, Dimitra (2009). Trainee primaryschool teachers’ perceptions of their effectiveness in teaching music. Music Education Research 11, 221-240.
Heyning, Lyndell (2011). “I Can’t Sing!” The Concept of Teacher Confidence in Singing and the Use within their Classroom. International Journal of Education & the Arts 12(13), 1-28.
Holden, Hilary & Button, Stuart (2006). The teaching of music in primary school by the non-music specialist. British Journal of Music Education 23, 23-38.
Hasselskog, Peter (2010). Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen. Göteborg: Göteborgs universitet.
Howarth, David (2000). Discourse. Buckingham: Open University Press. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Krantz, Joakim (2009). Styrning och mening – anspråk på professionellt handlande i lärarutbildning och skola. Växjö: Växjö University Press.
Laclau, E. & Mouffe, Chantal (1985). Hegemony & Socialist strategy. Towards a radical democratic politics. 2:a uppl. London: Verso.
Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal (1987). ”Post-marxism without apologies.” New Left Review, (I/166), 79-106.
Laclau, Ernesto (1988). Politics and the limits of modernity. In A. Ross (Ed.), Universal abandon? (pp. 63-82). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Laclau, Ernesto (1990). New Reflections on the Revolution of our Time. London Verso.
Laclau, Ernesto (1993a). Discourse. In R. Goodin, P. Pettit, & T. Pogge (Eds.), The Blackwell Companion to Contemporary Political Philosophy (pp. 541-547). Oxford: Blackwell.
Laclau, Ernesto (1993b). Power and Representation. In M. Poster (Ed.), Politics, theory and Contemporary Culture (pp. 297-296). New York: Colombia University Press.
Laclau, Ernesto (1996a). The Death and Resurrection of the Theory of Ideology. Journal of Poilitical Ideologies, 1(3), 201-220.
Laclau, Ernesto (1996b). Universalism, Particularism and the Question of Identity. Emancipation(s). London: Verso.
Liedman, Sven-Erik & Nilsson, I. (Red.) (1989). Om ideologi och ideologianalys. Uppsatser utgivna av Sven-Eric Liedman och Ingemar Nilsson. Göteborg: Institutionen för idé och lärdomshistoria, Göteborgs universitet.
Lindberg, Anna-Lena (1991). Konstpedagogikens dilemma. Historiska rötter och moderna strategier. Lund: Studentlitteratur.
Lindensjö, Bo & Lundgren, Ulf, P. (2000). Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: HLS förlag.
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan. Diskursiva positioner i samtal med lärare och skolledare. Göteborg: Göteborgs universitet.
Lindgren, Monica & Ericsson, Claes (2010). The Rock Band Context as Discursive Governance in Music Education in Swedish Schools. ACT. Action, Criticism & Theory for Music Education. The refereed journal of the MayDay Group, 9(3), 32-54.
Lindgren, Monica & Ericsson, Claes (2012). Konstruktioner av estetiskt lärande inom lärarutbildningen. I Resultatdialog 2012. Vetenskapsrådets rapportserie (ss. 108-111). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Lindqvist, Gunilla (1995). The aesthetics of play: A didactic study of play and culture in preeschools. Uppsala: Uppsala universitet.
Loughran, John J. (2002). Effective reflective practice. In search of meaning in learning about teaching. Journal of Teacher Education, 52(1), 33-43.
Marner, Anders & Örtegren, Hans (2003). En kulturskolan för alla: estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Mills, Sara (2004). Discourse. London: Routledge.
Nilsson, Bo (2002). ”Jag kan göra hundra låtar”. Barns musikskapande med digitala verktyg. Malmö: Malmö musikhögskola.
Olsson, Bengt (1993). SÄMUS – en musikutbildning i kulturpolitikens tjänst? En studie om en musikutbildning på 1970-talet. Göteborg: Göteborgs universitet.
Oreck, Barry (2004). The Artistic and Professional Development of Teachers: A Study of Teachers’ Attitudes toward and of the Arts in Teaching. Journal of Teacher Education 55(1), 55-69.
Parker, Ian (2002). Critical discursive psychology. New York: Palgrave Macmillan.
Paulsen, Brit (1996). Estetik i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Pêcheux, Michel (1982). Language, Semantics and Ideology. London: Palgrave.
Persson, Magnus & Thavenius, Jan (2003). Skolan och den radikala estetiken. Malmö: Malmö högskola.
Potter, Jonathan & Wetherell, Margaret (1987). Discourse and Social Psychology: Beyond attitudes and behaviour. London: Sage.
Prop. 2009/10:89. Bäst i klassen – en ny lärarutbildning. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Reimer, Elliot (1997). Should there be a universal philosophy of music education? International Journal of Music Education, 29(2), 4-21.
Rose, Nicolas (1990). Governing the soul. The shaping of the private self. London: Routledge.
Rudvall, Göte (2001). Lärarutbildningar och lärartjänster under efterkrigstiden. Rapporter om utbildning 2. Malmö: Malmö högskola.
Saar, Tomas (2005). Konstens metoder och skolans träningslogik. Karlstad: Karlstad University Studies.
Schou, Lotte Rahbek (1990). Undervisningens æstetiske dimension. Nordisk pedagogic, (1-2), 19-29.
Schön, Donald (1984). The Reflective Practitioner. New York: Basic Books. SOU 1999:63. Att lära och leda. Lärarutbildningskommitténs slutbetänkande. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Sundin, Bertil (2003). Estetik och pedagogik i dynamisk balans? Stockholm: Bokförlaget Mareld.
Thavenius, Jan (2002). Den goda kulturen och det fria skapandet. Diskurser om ”Kultur i skolan”. Rapporter om utbildning 13. Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen.
Thavenius, Jan (2003). Den radikala estetiken. I M. Persson & J. Thavenius (Red.), Skolan och den radikala estetiken (ss. 44-79). Malmö: Malmö högskola.
Thompson, John (1984). Studies in the Theory of Ideology. Cambridge: Polity Press.
Trondman, Mats (1997). Distributionslogik och Dialog. Om kultur i skolan. Analys och problematiseringar. Växjö: Växjö universitet.
Varkøy, Øivind (2003). Musikk – strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunnlagstenking. Oslo: Cappelen Akademisk förlag.
Westerlund, Heidi & Juntunen, Marja-Lena (2011). From implicit cultural beliefs to the use of explicit reflective stories: Developing critical narratology in music teacher education. I M. Lindgren, A. Frisk, I. Henningsson & J. Öberg (Red.), Musik och kunskapsbildning – en festskrift till Bengt Olsson (ss.185-192). Göteborg: Göteborgs universitet.
Wetherell, Margaret & Potter, Jonathan (1992). Mapping the language of racism. Discourse and the legitimation of exploitation. New York: Oxford university press.
Ziehe, Tomas (1986a). Ny ungdom. Om ovanliga läroprocesser. Stockholm: Norstedts.
Ziehe, Tomas (1986b). Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering. I M. Löfgren & A. Molander (Red.), Postmoderna tider (ss. 345-361). Stockholm: Norstedts.
Ziehe, Tomas (1989). Kulturanalyser: Ungdom, utbildning, modernitet.Stockholm/Stehag: Symposion bokförlag & tryckeri AB.
