Författarinstruktioner

Vill du medverka med en artikel i Forskning om undervisning och lärande är du mycket välkommen.

Syftet med tidskriften är att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare, snarare än om och på. Som namnet på tidskriften anger, handlar det främst om forskning med anknytning till lärande och undervisning, inom skolans och förskolans samtliga ämnesområden och åldersgrupper.

Vi publicerar forskning för undervisningens utveckling. Resultaten ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. De praktikrelevanta resultat som publiceras är granskade och knutna till tidigare forskning och blir på så vis en del i ett kumulativt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas.

Författare behåller upphovsrätten till sina verk publicerade i Forskul. Det tillkommer inga författaravgifter eller publiceringsavgifter för publicering i tidskriften.

Följande anvisningar gäller för dig som skickar in en artikel:

  1. Artiklar som publiceras i Forskul ska uppfylla Forskuls kvalitetskriterier och vara skrivna enligt Forskuls mall för manuskript.
  2. Artikeln ska vara avidentifierad och skriven på svenska (eller i förekommande fall norska eller danska) i Wordformat, enligt ovanstående mall.
  • Den avidentifierade artikeln ska vara försedd med radnummer, med infogade bilder och figurer, förberedd för att skickas anonymt till granskare. All information som identifierar författaren tas bort från filen, vilket inkluderar hänvisning till personlig information såsom referenser och fotnoter. Där information har tagits bort förklaras detta inom parentes. Metadata som signatur och institutionsuppgifter i dokumentets egenskaper ska vara borttagna. För avidentifieringen av dokument se Forskuls lathund.
  • Samtliga diagram, figurer, tabeller och bilder skickas in som enskilda filer, efter beslut om publicering.
  1. Artiklarna ska ha mellan 5 000 och 8 000 ord exklusive referenser och sammanfattning.
  2. En sammanfattning om ca 150 ord, samt tre till fem nyckelord, ska ingå, samt motsvarande titel och abstract på engelska och tre till fem keywords.
  3. Använd inte fler än tre rubriknivåer.
  4. Referenserna ska skrivas enligt APA 7, se riktlinjer för språk och referenslista.
  5. Alla som har bidragit till verket men som inte uppfyller kriterierna för författarskap ska listas i avsnittet "Erkännanden".
  6. Författare ska deklarera vilket ekonomiskt stöd (om något) de fått för att genomföra den forskning som redovisas i artikeln.
  7. Författare ska deklarera eventuella intressekonflikter relaterade till artikeln.
  8. Manuskript tas emot löpande under året. Det finns även möjlighet till temanummer i samråd med redaktionen.

Artikeln skickas via Publiceras manuskripthanteringssystem.

De artiklar som publiceras i Forskning om undervisning och lärande genomgår granskning enligt ett peer review-förfarande som ska försäkra att de publicerade forskningsartiklarna håller vetenskapligt god kvalitet. Läs mer om granskningsprocessen.

Har du frågor vänligen kontakta info@forskul.se