Samband mellan tidig språkutveckling, fonologisk med­vetenhet i förskolan och läsproblem i skolan

Författare

  • Åke Olofsson
  • Jan Niedersoe

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46636

Abstract

Det prediktiva sambandet från språkutveckling vid treårsåldern via förskolan till läsinlärning i årskurs ett till tre undersöktes i en longitudinell studie av 212 danska barn. Studien omfattar ett flertal aspekter av språkutveckling, såsom vokabulär, språkförståelse, artikulation och meningsbyggnad. Under förskoleåret gjordes mätningar av syntax, fonologisk produktion, klassifikation, arbetsminne och språklig medvetenhet. Lästesten i skolan bestod av såväl ordavkodning av enstaka ord som läsning av meningar.
En pathanalys visade på ett signifikant samband från tidig språkförmåga, via arbetsminne och språk­lig medvetenhet i förskolan och till ordavkodnings­förmågans utveckling under de första skolåren. Språk­lig medvetenhet i förskolan, även när det mäts med ett relativt enkelt grupptest, bidrar även i konkurrens med arbetsminne och språkförmåga signifikant till prediktionen av läsutveckling. Språkfaktorn vid tre år har en egen unik relation till läsutveckling utöver det samband som medieras via förskolevariabler.

Författarbiografier

Åke Olofsson

Åke Olofsson är docent vid Psykologiska institutio­nen, Umeå universitet. Jan Niedersoe är talpedagog vid Pedagogisk-psykologisk Rådgivning, Rönne, Bornholm.

Jan Niedersoe

Åke Olofsson är docent vid Psykologiska institutio­nen, Umeå universitet. Jan Niedersoe är talpedagog vid Pedagogisk-psykologisk Rådgivning, Rönne, Bornholm.

Downloads

Publicerad

1997-02-01

Referera så här

Olofsson, Åke, & Niedersoe, J. (1997). Samband mellan tidig språkutveckling, fonologisk med­vetenhet i förskolan och läsproblem i skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 74(1), 14–19. https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46636

Nummer

Sektion

Tema: Dyslexi - ett allvarligt handikapp