Samband mellan tidig språkutveckling, fonologisk medvetenhet i förskolan och läsproblem i skolan
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46636Abstract
Det prediktiva sambandet från språkutveckling vid treårsåldern via förskolan till läsinlärning i årskurs ett till tre undersöktes i en longitudinell studie av 212 danska barn. Studien omfattar ett flertal aspekter av språkutveckling, såsom vokabulär, språkförståelse, artikulation och meningsbyggnad. Under förskoleåret gjordes mätningar av syntax, fonologisk produktion, klassifikation, arbetsminne och språklig medvetenhet. Lästesten i skolan bestod av såväl ordavkodning av enstaka ord som läsning av meningar.
En pathanalys visade på ett signifikant samband från tidig språkförmåga, via arbetsminne och språklig medvetenhet i förskolan och till ordavkodningsförmågans utveckling under de första skolåren. Språklig medvetenhet i förskolan, även när det mäts med ett relativt enkelt grupptest, bidrar även i konkurrens med arbetsminne och språkförmåga signifikant till prediktionen av läsutveckling. Språkfaktorn vid tre år har en egen unik relation till läsutveckling utöver det samband som medieras via förskolevariabler.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




