Heder
Ungdomars förhandling kring ett laddat begrepp
DOI:
https://doi.org/10.61965/sos.v34i.34501Nyckelord:
linguistics, interaction, negotiation, concept, systemic-functional grammar, honour, youthsAbstract
Honour-related violence and oppression are based on strongly patriarchal notions and carried out collectively (e.g. by a family) to preserve or reinstate honour that has been questioned or insulted. The purpose of this study is to explore how youths who live in a community where honour norms are present but have not necessarily experienced honour-related violence and oppression themselves, negotiate the concept of honour. The article belongs to linguistic interaction studies focusing on negotiation of concepts and is based on focus group interviews with 14 youths. The conclusion is that youths agree upon certain commands (such as to defend one’s family) and constraints (such as to not have a boyfriend/girlfriend). However, the youths disagree about how honour is linked to gender (regarding how severely girls and boys are disciplined), religion, and tradition. It is argued that this new knowledge on how youths negotiate and understand the concept of honour provides a valuable key to understanding the rationalities and logics behind the community’s upholding or questioning traditions.
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Anna Vogel

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till Språk & stil har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.
