En paideia som ger förstånd och kunskap: Bibelns relation till antik utbildning

Författare

  • Tobias Hägerland Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.58546/se.v88i1.12112

Nyckelord:

antik utbildning, paideia, undervisning, lärande, Bibeln

Abstract

Artikeln utgör en kort introduktion till ämnet antik utbildning och dess förhållande till Bibeln. De olika termerna för utbildning på latin, grekiska och hebreiska diskuteras och deras semantiska innehåll förklaras. En översikt över de viktigaste resultaten av forskning om utbildningspraktiker i det antika Israel, den hellenistiska världen och den tidiga judendomen följer. Slutligen föreslås några konsekvenser av den nuvarande kunskapen om antik utbildning för tolkningen av Bibeln. Det föreslås att de bibliska författarnas bekantskap med en bredare kulturell kanon måste förutsättas, att mönster av utbildningsövningar ofta kan upptäckas i bibliska texter och att ett syfte med att sammanställa bibliska böcker till större samlingar var att lägga grunden för en alternativ utbildningskultur.

Downloads

Publicerad

2023-12-18

Referera så här

Hägerland, T. (2023). En paideia som ger förstånd och kunskap: Bibelns relation till antik utbildning. Svensk Exegetisk Årsbok , 88(1), 1–13. https://doi.org/10.58546/se.v88i1.12112

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.