The Materiality of the Ancient Dead – Post-burial Practices and Ontologies of Death in Southern Sweden AD 800–1200

Authors

  • Fredrik Fahlander Department of Archaeology and Classical Studies, Stockholm University

DOI:

https://doi.org/10.37718/CSA.2016.10

Keywords:

reuse, post-burial practices, Iron Age, burials, materiality, perspectivism

Abstract

This text discusses reuse and modifications of older graves in southern Sweden during the Late Iron Age and early medieval period (c. 9th to 12th centu- ries AD). Post-burial practices in the Late Iron Age have in general been interpreted as means to nego- tiate status, identity and rights to land, while in the later part of the period they are comprehended as expressions of religious insecurity and syncretism. In this text, the continuity of post-burial practices during the whole period is stressed and instead of general top-down interpretative models, the onto- logical status and material aspects of death, dead bodies and their graves is emphasized. It is argued that the post-burial actions generally constituted ways of relating to a specific type of materiality, the bones of the ancient dead, which transgress binary categorizations such as living–dead, past–present, heathen–Christian, and human–nonhuman. The argument builds on five recently excavated sites in southern Sweden: Bogla, Broby Bro, Lilla Ullevi, Valsta and Vittene.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, B. & Bray, T. 2009. Introduction. Special Section: Animating Archaeology: Of Subjects Objects and Alternative Ontologies. Cambridge Archaeological Jour- nal 19(3):337–343.

Andersson, G. 1997. Arkeologisk undersökning. Valsta gravfält. Arlandabanan. Up- pland. Norrsunda socken RAÄ 59, UV Stockholm Rapport 1997:9/1(2), Stock- holm: RAÄ.

Andersson, G. 2000. Med eller utan avsikt? Om ett människoöde speglat i en märklig grav i Valsta ättebacke, In: Ersgård, L. (Ed.). Människors platser: Tretton arkeolo- giska studier från UV. Pp. 9–26. Stockholm: Riksantikvarieämbetet.

Andersson, G. 2005. Gravspråk som religiös strategi: Valsta och Skälby i Attundaland under vikingatid och tidig medeltid, Stockholm: RAÄ.

Andersson, L. & Fahlander, F. (ms). Broby Bro – En plats där världen passerar. Stock- holms läns museum rapport 2016:2, Stockholm: SLM.

Andersson, L. 2011. Mellan ättebacke och kyrkogård: Arkeologisk forskningsun- dersökning av en gravplats från skiftet vikingatid–medeltid vid Broby bro, RAÄ 42, i Täby socken och kommun. Stockholms läns museum rapport 2011:10, Stock- holm: SLM.

Andrews P. & Bello S. 2006. The Intrinsic Pattern of Preservation of Human Skeletons and its Influence on the Interpretation of Funerary Behaviours. In: Gowland, R. & Knüsel, C. (Eds.). Social Archaeology of Funerary Remains. Pp. 1–29. Oxford: Oxbow Books.

Appelgren, K. & Renck, A.-M. 2007. Vad är en grav? In: Notelid, M. (Ed.). Att nå den andra sidan: Om begravning och ritual i Uppland. Vol. 2. Arkeologi E4 Uppland – studier. Pp. 37–76. Uppsala: Riksantikvarieämbetet.

Appleby, J. 2013. Temporality and the Transition to Cremation in the Late Third Mil- lennium to Mid Second Millennium BC in Britain. Cambridge Archaeological Jour- nal 23(1):83–97.

Artelius, T. & Kristensson, A. 2005. En vikingatida gravplats i norra Småland: Arke- ologisk undersökning av fornlämning RAÄ 19, Bogla 1:35 i Rogberga socken och Jönköpings kommun med anledning av ombyggnad av Riksväg 31 förbi Rogberga kyrka. Jönköping: Jönköpings läns museum.

Artelius, T. & Lindqvist, M. 2007. Döda minnen. Stockholm: RAÄ.

Artelius, T. 2004. Minnesmakarnas verkstad: Om vikingatida bruk av äldre gravar och begravningsplatser. In: Berggren, Å. et al. (Eds.). Minne och myt: Konsten att skapa det förflutna. Vägar till Midgård 5. Pp. 99–120. Lund: Nordic Academic Press.

Artelius, T. 2010. Den gamla döden och den nya: Om vikingatidens förkristna be- gravningar, religiösa idéer och religionsskiftet. Jönköping: Jönköpings läns mu- seum.

Artelius, T. 2013. Inventions of Memory and Meaning: Examples of Late Iron Age Reuse of Bronze Age Monuments in South-Western Sweden, In: Fontijn, D. R., Louwen, A., Van der Vaart, S. & Wentink, K. (Eds.). Beyond Barrows: Current Research on the Structuration and Perception of the Prehistoric Landscape through Monu- ments. Pp. 21–40. Leiden: Sidestone Press.

Aspeborg, H. 2007. Att bryta sig in i en grav. In: Notelid, M. (Ed.). Att nå den andra sidan: Om begravning och ritual i Uppland. Vol. 2. Arkeologi E4 Uppland – stud- ier. Pp. 335–348. Uppsala: Riksantikvarieämbetet.

Aspöck, E. 2011. Past “Disturbances” of Graves as a Source: Taphonomy and Interpre- tation of Reopened Early Medieval Inhumation Graves at Brunn am Gebirge and Winnall II. Oxford Journal of Archaeology 30(3):299–234.

Bill, J. 2016. Protecting Against the Dead? On the Possible Use of Apotropaic Magic in the Oseberg Burial. Cambridge Archaeological Journal 26(1):141–155.

Biuw, A. 1992. Norra Spånga: Bebyggelse och samhälle under järnåldern. Stockholm: Univ.

Bratt, P. 2008. Makt uttryckt i jord och sten: Stora högar och maktstrukturer i Mälard- alen under järnåldern, Stockholm: Univ.

Brinch Petersen E. 2006. Manipulation of the Mesolithic Body. In: Piek, J. & Terberger,

T. (Eds.). Frühe Spuren der Gewalt – Schädelverletzungen und Wundversorgung an prähistorischen Menschenresten aus interdisziplinärer Sicht, Pp. 43–50. Schwerin: Archäologisches Landesmuseum Mecklenburg-Vorpommern.

Burenhult, G. 2002. The Grave-field at Ajvide, In: Burenhult, G. (Ed.). Remote Sens- ing: Applied Techniques for the Study of Cultural Resources and the Localization, Identification and Documentation of Sub-surface Prehistoric Remains in Swedish Archaeology. Vol. 2. Pp. 31–167. Stockholm: Natur och kultur.

Ersgård, L. 2006. Dödens berg och Guds hus – förfäderskult, kristnande och klostret i Alvastra i den tidiga medeltidens Östergötland, In: Ersgård, L. (Ed.). Helgonets boning: Studier från forskningsprojektet “Det tidigmedeltida Alvastra”. Pp. 23–140. Lund: Univ.

Fahlander, F. 2008a. Differences That Matter: Materialities, Material Culture and So- cial Practice, In: Glørstad, H. & Hedeager, L. (Eds.). Six Essays on the Materiality of Society and Culture. Pp. 127–154. Gothenburg: Bricoleur Press.

Fahlander, F. 2008b. A Piece of the Mesolithic. Horizontal Stratigraphy and Bodily Ma- nipulations at Skateholm. In: Fahlander, F. & Oestigaard, T. (Eds.). The Materiality of Death: Bodies, Burials, Beliefs. Pp. 29–45. Oxford: Archaeopress,

Fahlander, F. 2010. Messing with the Dead: Post-depositional Manipulations of Buri- als and Bodies in the South Scandinavian Stone Age. Documenta Praehistorica 37:22–32.

Fahlander, F. 2013. Intersecting Generations: Burying the Old in a Neolithic Hunter- Fisher Community. Cambridge Archaeological Journal 23(2):227–239.

Fahlander, F. 2014. Djur och människor: Posthumanistiska perspektiv på yngre järnålderns gravar, In: Alexandersson, H., Andreeff, A. & Bünz, A. (Eds.). Med hjärta och hjärna: En vänbok till Elisabeth Arwill-Nordbladh. Pp. 237–250. Göte- borg: Univ.

Fahlander, F. 2016. Ontology Matters in Archaeology and Anthropology: People, Things, and Posthumanism. In: Englehardt, J. D. & Rieger, I. A. (Eds.). These “Thin Partitions”: Bridging the Growing Divide between Cultural Anthropology and Archaeology. Pp. 106–139. Boulder: University Press of Colorado.

Gansum, T. 2004. Hauger som konstruksjoner: Arkeologiske forventninger gjennom 200 år. Göteborg: Univ.

Gell, A. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon. Gosden, C. & Lock, G. 1998. Prehistoric Histories. World Archaeology 30(1):2–12.

Gräslund, A.-S. 2001. Ideologi och mentalitet: Om religionsskiftet i Skandinavien från en arkeologisk horisont, Uppsala: Univ.

Hedeager, L. 2011. Iron Age myth and Materiality: An Archaeology of Scandinavia, AD 400–1000. London: Routledge.

Hållans Stenholm, A.-M. 2012. Fornminnen: Det förflutnas roll i det förkristna och kristna Mälardalen, Lund: Nordic Academic Press.

Hed Jakobsson, A. & Lindblom, C. 2011. Gård och gravfält vid Lilla Ullevi: Arke- ologisk undersökning. RAÄ 40. Skällsta. Bro socken. Upplands-Bro kommun. Stockholms län. Uppland, Rapporter från Arkeologikonsult 2011:2165, Upplands Väsby: Arkeologikonsult.

Holbraad, M. & Pedersen, M. A. in print. The Ontological Turn: An Anthropological Exposition. Cambridge: Cambridge University Press.

Holback, T. 2016. Hedningen från Strömmen – om en vanlig grav i Uppland. META 2016:25–34.

Holloway, J. 2008. Charcoal Burial: A Minority Rite in Early Medieval Europe. In: Murphy, E. M. (Ed.). Deviant Burial in the Archaeological Record. Pp. 131–148. Oxford: Oxbow.

Klevnäs, A. M. 2013. Whodunnit? Grave Robbery in Anglo-Saxon England and the Merovingian Kingdoms. Oxford: Archaeopress.

Klevnäs, A.M. 2016. Imbued with the Essence of the Owner: Personhood and Posses- sions in the Reopening and Reworking of Viking Age Burials. European Journal of Archaeology 19(3):456–476.

Kümmel, C. 2005. Ur- und frühgeschichtlicher Grabraub: Archäologische Interpreta- tion und kulturanthropologische Erklärung. Tübingen: Waxmann Verlag.

Latour, B. 1999. On Recalling ANT. In: Law J. & Hassard, J. (Eds.). Actor-Network Theory and After. Pp. 15–25. Oxford: Blackwell.

Lindqvist, M. 2010. Återkomst och återbruk: Kulten av det förflutna under den yngsta järnåldern, In: Petersson, H. & Toreld, C. (Eds.). Utblickar från Munkedal – 10 000 år av bohuslänsk förhistoria. Pp. 228–327. Uddevalla: Bohusläns Museum.

Lund, J. 2013. Fragments of a Conversion: Handling Bodies and Objects in Pagan and Christian Scandinavia AD 800–1100. World Archaeology 45(1):46–63.

Lundström, I. & Theliander, C. 2004. Såntorp: Ett gravfält i Västergötland från för- romersk järnålder till tidig medeltid. Göteborg: Univ.

Mejsholm, L. 2009. Gränsland: Konstruktion av tidig barndom och begravningsritual vid tiden för kristnandet i Skandinavien. Uppsala: Univ.

Montell, L. 1996. Preface to The Saga of Coe Ridge, In: Dunaway, D. K. & Baum, W. K. (Eds.). Oral History: An Interdisciplinary Anthology. Pp. 308–321. Walnut Creek: AltaMira Press.

Nilsson Stutz, L. 2003. Embodied Rituals & Ritualized Bodies: Tracing Ritual Prac- tices in Late Mesolithic Burials. Diss. Lund: Univ.

Olausson, M. 1993. Väster Arninge. Ett senvikingatida skelettgravfält. Uppland, Täby socken, RAÄ 153. Rapport 1993:89. Stockholm: Riksantikvarieämbetet.

Olofsson, N. 2006. Vila i frid? Sekundärt manipulerade gravar i Skandinavien under Förhistorien. unpublished D-essay, Lund: Univ. Available at: http://www.uppsat- ser.se/uppsats/02918c293f/.

Olsson, R. 2007. Det rituella kontraktet: Kultiskt återanvändande av ett äldre gravfält under vikingatid och medeltid, In: Notelid, M. (Ed.). Att nå den andra sidan: Om begravning och ritual i Uppland. Vol. 2. Arkeologi E4 Uppland – studier. Pp. 445–460. Uppsala: RAÄ.

Parker Pearson, M. 1999. The Archaeology of Death and Burial. Stroud: Sutton. Pedersen, A. 2006. Ancient Mounds for New Graves: An Aspect of Viking Age Burial Customs in Southern Scandinavia, In: Andrén, A., Jennbert, K. & Raudvere, C. (Eds.). Old Norse Religion in Long-term Perspectives: Origins, Changes, and Interactions: an international conference in Lund, Sweden, June 3–7, 2004. Pp. 346–353. Lund: Nordic Academic Press.

Price, N. 2002. The Viking Way: Religion and War in Late Iron Age Scandinavia. Uppsala: Univ.

Price, N. 2010. Passing into Poetry: Viking-Age Mortuary Drama and the Origins of Norse Mythology. Medieval Archaeology 54:123–156.

Randsborg, K. 1998. Plundered Bronze Age Graves: Archaeological and Social Impli- cations. Acta Archaeologica 69:113–138.

Runer, J. & Sillén, P. 2014. Liv och död för tusen år sedan – Ett tidigkristet gravfält i Rissne, RAÄ 193, Spånga socken, Stockholms stad, Stockholms län, Uppland Sär- skild arkeologisk undersökning. Rapporter från Arkeologikonsult 2014:2431, Upplands Väsby: Arkeologikonsult.

Salmond, A. 2012. Ontological Quarrels: Indigeneity, Exclusion and Citizenship in a Relational World. Anthropological Theory 12(2):115–141.

Satalecki, F. 2014. Death as an Architect of Societies: Burial and Social Identity during the Viking Age in South-western Scania. Unpublished master’s essay, Department of Archaeology and Ancient History, Lund: Univ.

Stoklund, M., Rasmussen, A. K. & Brinch Madsen, H. 2004. The Runic Inscription on the Runic Scull Fragment, In: Bencard, M. (Ed.). Ribe Excavations 1970–76. Vol. 5. Pp. 27–42. Højbjerg: Jutland Archaeological Society.

Tesch, S. 2015. A Lost World? Religious Identity and Burial Practices during the In- troduction of Christianity in the Mälaren Region, Sweden. In: Brieske, V. & Ruh- mann, C. (Eds.). Dying Gods – Religious Beliefs in Northern and Eastern Eu- rope in the Time of Christianisation. Pp. 201–210. Hannover: Niedersächsisches Landesmuseum.

Thäte, E. S. 2007. Monuments and Minds: Monument Re-use in Scandinavia in the Second Half of the First Millennium AD. Lund: Univ.

Theliander, C. 2010. Gravskicket och Västergötlands kristnande, In: Nilsson, B. (Ed.). Från hedniskt till kristet: Förändringar i begravningsbruk och gravskick i Skandi- navien c:a 800–1200. Pp. 165–196. Stockholm: Sällskapet Runica et mediævalia.

Vinberg, A. 2015. Gårdskäl på Eskils tid, In: Jonsson, K., Kihlstedt, B. & Arnberg, A. (Eds.). Glimtar från gångna tider. Pp. 65–68. Västerås: Stiftelsen Kulturmiljövård.

Viveiros de Castro, E. 2004. Exchanging Perspectives: The Transformation of Ob- jects into Subjects in Amerindian Ontologies. Common Knowledge 10(3):463–484.

Watts, C. 2013. Relational Archaeologies: Roots and Routes. In: Watts, C. (Ed.). Re- lational Archaeologies: Humans Animals Things. Pp. 1–21. Abingdon: Routledge,

Wickholm, A. 2008. Reuse in the Finnish Cremation Cemeteries under Level Ground – examples of Collective Memory. In: Fahlander, F. & Oestigaard, T. (Eds.). The Materiality of Death: Bodies, Burials, Beliefs. Pp. 89–97. Oxford: British Archae- ological Press.

Wikström A. 2010. Arkeologiska undersökningar i Sigtuna 2006–2009. Situne dei 2010:97–114.

Williams, H. 1998. Monuments and the Past in Early Anglo-Saxon England. World Archaeology 30(1):90–108.

Williams H. 2005. Animals, Ashes and Ancestors. In: Pluskowski, A. (Ed.). Beyond Skin and Bones? New Perspectives on Human-Animal Relations in the Historical Past. Pp. 19–40. Oxford: Archaeopress.

Whitley, J. 2002. Too Many Ancestors. Antiquity 76:119–126.

Wuopio, A. 2015. Dödens uppluckrade identiteter: Gravar på gränsen mellan hedniskt och kristet, Unpublished master’s thesis, Uppsala: Univ.

Zachrisson, T. 1994. The Odal and its Manifestation in the Landscape. Current Swed- ish Archaeology 2:219–238

Downloads

Published

2016-12-28

How to Cite

Fahlander, F. (2016) “The Materiality of the Ancient Dead – Post-burial Practices and Ontologies of Death in Southern Sweden AD 800–1200”, Current Swedish Archaeology, 26(1), pp. 137–162. doi: 10.37718/CSA.2016.10.

Issue

Section

Research Articles