Product or Production: On the accumulative Aspect of Rock Art at Nämforsen, Northern Sweden

Authors

  • Ylva Sjöstrand Department of Archaeology and Classical Studies, Stockholm University

DOI:

https://doi.org/10.37718/CSA.2010.15

Keywords:

accumulation, archaizing, chronology, elk motif, sequence analysis, symbol theory

Abstract

In this article the accumulative aspect of rock art is dis- cussed. In light of the simple fact that we are seeing rock art panels in their final form, questions concerning the interrelation between figures deriving from differ- ent time periods are addressed. The author’s aim is to draw attention to the long continuity of rock art sites and show how greater awareness of this aspect will af- fect the way we comprehend this material in general. The continuity of rock art sites is exemplified by means of a case study of Nämforsen, located in the province of Ångermanland, northern Sweden.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakka, E. 1976. Geologically dated rock carvings at hammer near Steinkjaer in Nord Trøndelag. Arkeologiska skrifter Historiskt Museum, Universitetet i Ber- gen. Vol. 2. Pp. 7–48.

Baudou, E. 1993. Hällristningarna vid Nämforsen – datering och kulturmiljö. In: Forsberg, Lars. & Larsson, Thomas. B. (Eds.) Ekonomi och näringsformer i nordisk bronsålder: rapport från det 6:e nordiska bronsålderssymposiet, Näm- forsen 1990. Pp. 247–261. Studia Archaeologica Universitatis Umensis. Vol. 3. Umeå: Umeå University

Baudou, E. 1997. Gustaf Hallström: arkeolog i världskrigens epok. Stockholm: Natur och kultur.

Bradley, R. 2000. An archaeology of natural places. New York: Routledge. Burenhult, G. 1999. Arkeologi i Norden. Del 1. Stockholm: Natur och kultur.

Coles, J. 2004. Illuminations and reflections, looking at Scandinavian rock carvings. In: Heydt, T & Clegg, J. (Eds). Aesthetics and Rock art and changing stages of consciousness. Pp. 159–177. Hampshire: Ashgate.

Fandén, A. 1995. Den norrländska hällmålningstraditionen. Tolkning av funktion och symbolisk betydelse. Unpublished MA thesis. Department of Archaeology. Stockholm: Stockholm University.

Forsberg, L. 1992. De norrländska hällristningarnas sociala kontext: alternativa tolkningar. Arkeologi i norr, Vol. 3. Pp. 55–69.

Forsberg, L. 1993. En kronologisk analys av ristningarna vid Nämforsen. In: Fors- berg, L. & Larsson, T. B. (Eds). Ekonomi och näringsformer i nordisk bronsålder: rapport från det 6:e nordiska bronsålderssymposiet, Nämforsen 1990. Studia Ar- chaeologica Universitatis Umensis. Vol. 3: Pp 195–246. Umeå: Umeå Universitet.

Gjerde, Jan Magne. 2010. Rock art and Landscapes. Studies of Stone Age rock art from Northern Fennoscandia. Tromsø: Universitetet i Tromsø

Glørstad, H. 2002. Neolittisk renessanse: hypoarkeologiske tekster om neolitikum i Sørnorge. Acta humaniora, 143. Oslo: Oslo universitete.

Goldhahn, J. 2002. Roaring Rocks: An Audio-Visual Perspective on Hunter-Gatherer Engravings in Northern Sweden and Scandinavia. Norwegian Archaeological Review Vol. 35:1. Pp. 29–61.

Hagen, A. 1976. Bergkunst: jegerfolkets helleristninger og malninger i norsk stein- alder. Oslo: Cappelen.

Hallström, G. 1928. N. J. Ekdahls norrländska resor och samlingar 1827–1830. Härnösand: Arkiv för norrländsk hembygdsforskning 1928–1929.

Hallström, G. 1960. Monumental art of northern Sweden from the stone age: Näm- forsen and other localities. Stockholm: Almqvist & Wiksell.

Hallström, G. 1967. Hällristningarna vid Nämforsen. Svenska fornminnesplatser Nr 50. Stockholm: Almqvist & Wiksell.

Hauptman Wahlgren, K. 2002. Bilder av betydelse. Hällristningar och bronsålders- landskap i nordöstra Östergötland. Göteborg: Bricoleur Press.

Helskog, K. 1988. Helleristningene i Alta: spor etter ritualer og dagligliv i Finnmarks forhistorie. Alta: Alta Museum.

Helskog, K. 1999. On the shore connection. Cognitive landscape and communica- tion with rock carvings in northernmost Europe. Norwegian Archaeological Review, Vol 32:2. Pp. 73–94.

Helskog, K. 2000. Changing rock carvings – changing societies? A case from arctic Norway, Adoranten. Vol 2000:1. Pp. 5–16.

Helskog, K. 2004. Landscapes in rock-art: rock-carving and ritual in the old Euro- pean North, pp.. In: Chippindale, C. and Nash, G., (eds.). The figured landscape of rock art. 265–288. Cambridge: Cambridge University Press.

Hultkrantz, Å. 1989. Hällristningsreligion. In: Jansson, S. Lundberg, E. B. & Bertils- son, U. (Eds.). Hällristningar och hällmålningar i Sverige. Stockholm: Forum.

Kaleas, L. 1990. Rapport från hällristningssymposium. Fornvännen. Vol 85. Pp. 199–201.

Knutsson, K. 2005. Bridging the abyss of time. Material culture, cultural reproduc- tion and the sacred time of origin. In: Knutsson, H. (Ed.). Pioneer settlements and colonization processes in the Barents region. Vuollerim Papers in hunter gatherer archaeology Vol 1. Pp. 117–141. Vuollerim: Vuollerim 6000 år.

Knutsson, K. 2010. Arkaisering i norra Fennoskandien under stenålder. Unpub- lished abstract for the higher seminar in archaeology at Stockholm University the 20th of January 2010.

Knutsson, H. & Knutsson, K. 2009. Neolithization as if history mattered in Central Scandinavia. In: Håkon Glørstad. (Ed.). Neolithization as if history mattered. Proceedings of the EAA Annual Meeting in Krakow 19–24 September 2006.

Käck, J. 2009. Samlingsboplatser? En diskussion om människors möten i norr 7000 f. kr – kr f med särskild utgångspunkt i data från Ställverksboplatsen vid Näm- forsen. Studia Archaeologica Universitatis Umensis 24. Umeå: Umeå University.

Lahelma, A. 2008. A touch of red: archaeological and ethnographic approaches to interpreting Finnish rock paintings. Dissertation. Iskos 15. Helsingfors: Suomen muinaismuistoyhdistys.

Langer, S. 1957. Philosophy in a new key: a study in the symbolism of reason, rite, and art. Harvard University Press: Cambridge.

Larsson, T. & Engelmark, R. 2005. Nämforsens ristningar är nu fler än tvåtusen. Populär arkeologi. Vol 2004:4. Pp.12–13.

Lindgren, B. 2001. Hällbilder : kosmogoni & verklighet. In: Bergvall, M. & George, O.(Eds). Tidsspår: forntidsvärld och gränslöst kulturarv. Pp. 43–83. Härnösand: Ångermanlands och Medelpads hembygdsförbund.

Lindqvist, C. 1994. Fångstfolkets bilder: en studie av de nordfennoskandiska kustanknutna jägarhällristningarna. Theses and Papers in Archaeology 5. Stock- holm: Stockholm University

Lindqvist, C. 1999. Nämforsenristningarna: en återspegling av jägarnas liv och världsbild. In: Bergvall, M. & George, O. (Eds). Tidsspår: forntidsvärld och gränslöst kulturarv. Pp. 105–119. Härnösand: Ångermanlands och Medelpads hembygdsförbund.

Lødøen, T. 2003. Late Mesolithic rock art and expressions of ideology. In: Larson, L., H. Kindgren, K. Knutsson, D. Loeffler and A. Åkerlund. (Eds.). Mesolithic on the Move. Pp. 499–507. Oxford: Oxbow Books.

Malmer, M. 1981. A chorological study of North European rock art. Vitterhets- historie- och antikvitetsakademiens Handlingar 32. Stockholm: Almqvist & Wiksell International.

Malmer, M. 1992. Har nordlig och sydlig hällristningstradition påverkat varandra – och i så fall hur, och varför? Arkeologi i norr. Vol. 3. Pp 7–18.

Myhre, L. 2004. Trialectic archaeology: monuments and space in southwest Nor- way 1700–500 BC. Stavanger: Arkeologisk museum.

Nordbladh, J. 1980. Glyfer och rum. Kring hällristningarna i Kville. Gothenburg: Gothenburg University.

Ortner, S. 1973. On key symbols. American Anthropologist. Vol 75:5. Pp. 1338– 1346.

Ramqvist, P, Forsberg, L & Backe, M 1985. “… and here was an elk too …” A pre- liminary report of new petroglyphs at Stornorrfors, Ume River. In: Backe, M. et al. (Eds). In honorem of Evert Baudou. Pp. 313–337. Archaeology and Envi- ronment 4. Umeå: Umeå University

Ramqvist, P. 1988. Boplats och hällristningar i Norrfors, Umeälven. Arkeologi i norr. Vol 1. Pp. 29–49.

Ramqvist, P. 1992. Hällbilder som utgångspunkt vid tolkningar av jägarsamhället. Arkeologi i norr. Vol 3. Pp. 31–54.

Rosengren, M. 2001. Grottbilder. Res publica. Vol 53. Pp. 104–115. Rosengren, M. 2002. Doxologi: en essä om kunskap. Åstorp: Rhetor.

Segerström, U. 1981. Pollendepositionsanalys i varviga sediment. In: Baudou, E & Nejati, M. (eds.). Luleälvssymposiet 1–3 juni 1981. Pp 131–136.

Sognnes, K. 1999. Det levende berget. Trondheim: Tapir.

Sognnes, K. 2001. Prehistoricric imagery and landscapes: rock art in Stjørdal, Trøn- delag, Norway. Oxford: Archaeopress.

Sjöstrand, Y. 2010 Should I stay or should I go? On the meaning of variations among mobile and stable elk motifs at Nämforsen, Sweden. In: Goldhahn, J., Jones, A. & Fuglestvedt. I (Eds). Changing pictures. Rock Art Traditions and Visions in Northern Europe. Pp 139–154. Oxford: Oxbow.

Sjöstrand, Y. In press a. Samma motiv – Samma mening? Symbolteoretiska reflek- tioner angående älgmotivet i den ångermanländska hällkonsten. Article sub- mitted to the anthology from Rödockrarummet conference 25–26 september, Näsåker Sweden.

Sjöstrand, Y. In press b. When seeing is out of sight. On mimetic within rock art re- search. Article submitted to the anthology from the Nordic TAG Conference 26–29 May 2009, Trondheim, Norway.

Tilley, C. 1991. Material Culture and Text. The Art of Ambiguity. London: Routledge. Tilley, C. 1999. Metaphor and material culture. Oxford: Blackwell.

Wennstedt Edvinger, B. 1993. Genus och djursymbolik: om den norrländska fångst- kulturens organisation med avseende på kön. Umeå: Umeå University.

Wriggelsworth, M. 2006. Explorations in social memory – rock art, landscape and the reuse of place. In: Barndon, R. Innselset, S. Kristoffersen, K. & Lodoen, T. (Eds). Samfunn, symboler og identitet – Festskrift till Gro Mandt på 70 års da- gen. UBAS 3. Bergen: Bergen University.

Downloads

Published

2010-12-28

How to Cite

Sjöstrand, Y. (2010) “Product or Production: On the accumulative Aspect of Rock Art at Nämforsen, Northern Sweden”, Current Swedish Archaeology, 18(1), pp. 251–269. doi: 10.37718/CSA.2010.15.

Issue

Section

Research Articles