Hur fungerade kursen Effektiv Planering av Insatser/EPI

Baslinje- och uppföljningsresultat

Författare

  • Simone Scarpa Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet https://orcid.org/0000-0002-8532-1019
  • Robert Grahn Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet
  • Siv Nyström Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet
  • Mikael Sandlund Institutionen för klinisk vetenskap/psykiatri, Umeå universitet
  • Lena Lundgren Graduate School of Social Work, University of Denver; & Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v100i5.19693

Nyckelord:

EPI, missbruk, ASI-uppföljning

Abstract

Denna kvantitativa studie utvärderar kunskapsförändringar hos deltagare i EPI universitetskursen. Majoriteten av deltagarna var socialsekreterare inom missbruksområdet. Kursen resulterade i betydande förbättringar av deltagarnas kunskap, särskilt vad gäller insats- och vårdkontinuitetsmodeller samt användning av motivationshöjande intervjutekniker. Kunskapen om äldre personer med beroendeproblem och fördelarna med ASI-uppföljningar för socialarbetare och klienter förbättrades också.

Downloads

Publicerad

2023-12-11

Referera så här

Scarpa, S., Grahn, R., Nyström, S., Sandlund, M., & Lundgren, L. (2023). Hur fungerade kursen Effektiv Planering av Insatser/EPI: Baslinje- och uppföljningsresultat. Socialmedicinsk Tidskrift, 100(5), 655–665. https://doi.org/10.62607/smt.v100i5.19693

Nummer

Sektion

Tema: Att implementera kunskapsbaserad vård och stöd vid missbruk