HBTQI-elev, skolkultur och minoritetsstress

Författare

  • Ylva Odenbring Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v100i2.22144

Nyckelord:

HBTQI, inkludering, ledarskap, minoritetsstress, skolkultur

Abstract

Homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera personer och intersexpersoner (HBTQI) har sämre hälsa jämfört med övriga befolkningen i Sverige. I denna artikel riktas intresset mot HBTQI-elevers utsatthet och minoritetsstress i den svenska skolan. Artikeln baseras på intervjuer med elever i årskurs nio genomförda i två separata forskningsprojekt. Resultaten visar att rådande skolkultur är av stor betydelse för elevers upplevelse av trygghet i skolvardagen. Skolkulturer präglade av hot, trakasserier och homofobi resulterar i minoritetsstress bland utsatta elever. I sammanhang där rådande skolkultur däremot framställs som inkluderande av eleverna, beskrivs skolmiljön som trygg. Professionellt stöd från skolpersonalen lyfter eleverna fram som väsentligt för deras välmående och trygghet i skolan. Huvudpoängen som görs i artikeln är att själva grundförutsättningen för en inkluderande skolkultur är en organisation som genomsyras av kunskap, professionellt ledarskap och omdöme.

Författarbiografi

Ylva Odenbring, Göteborgs universitet

Ylva Odenbring, professor i pedagogik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Downloads

Publicerad

2023-06-20

Referera så här

Odenbring, Y. (2023). HBTQI-elev, skolkultur och minoritetsstress. Socialmedicinsk Tidskrift, 100(2), 292–299. https://doi.org/10.62607/smt.v100i2.22144