Existentiella samtal i grupp Två studiers perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v100i1.22321Nyckelord:
aktivitetsvetenskap, litteracitet, praktikarkitekturer, resonans, transformativt lärandeAbstract
I denna artikel beskrivs tankar och reflektioner utifrån två pågående studier. Båda studerar gruppsamtal om existentiella dimensioner, men har olika målgrupper, klienter respektive professionella inom hälso- och sjukvård. Studierna har olika syften och teoretisk anknytning.
I klientstudien användes de inom aktivitetsvetenskapen förekommande begreppen doing, being, belonging och becoming medan professionsstudien använde det teoretiska ramverket praktikarkitekturer samt resonans för att förstå vad som händer i samtalsgrupperna när de pågår.
Fem gemensamma områden från resultaten har identifierats och dessa belyses utifrån respektive studies syfte och teorianknytning. Dessa områden är Existentiell inramning och ledning, Frihet inom ramar för tid och rum, Gruppens betydelse, Reflekterat omdöme och Becoming och transformativt lärande.
Avslutningsvis delar författarna med sig av sina erfarenheter när två studiers forskningsprocesser får flätas samman i arbetet med denna artikel.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Författarna
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.