Att hjälpa barn med komplexa problem

En kvalitativ studie av samverkan mellan socialtjänst och skola

Författare

  • Hans Ek Karlstad Universitet
  • Moa Borr
  • Klara Arvidsson
  • Rikard Eriksson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v101i2.22771

Nyckelord:

Samverkan, Skola, Socialtjänst, Framgångsfaktorer, Maktstruktur

Abstract

Studiens syfte var att undersöka samverkan mellan socialtjänst och skola kring barn som far illa eller riskerar att fara illa. För att besvara syftet utgick studien från tre frågeställningar, på vilket sätt socialsekreterare och rektorer uppnår framgångsfaktorer i samverkan, vad de anser bidrar till en effektiv samverkan och hur samverkan präglas av maktstrukturer? Studien har utgått från en kvalitativ ansats. För att besvara syftet genomfördes tre intervjuer med yrkesverksamma socialsekreterare och tre intervjuer med rektorer på grundskolenivå. En innehållsanalys genomfördes för att analysera empirin. Resultatet visade att samtliga intervjurespondenter hade en gemensam bild av vad som är framgångsfaktorer och hur dessa uppnås i samverkan mellan organisationerna. Framgångsfaktorerna är bland annat gemensamt mål och syfte, god kommunikation och att ha kunskap om varandras ansvarsområden och handlingsutrymmen.

Downloads

Publicerad

2024-09-24

Referera så här

Ek, H., Borr, M., Arvidsson, K., & Eriksson, R. (2024). Att hjälpa barn med komplexa problem : En kvalitativ studie av samverkan mellan socialtjänst och skola . Socialmedicinsk Tidskrift, 101(2), 228–237. https://doi.org/10.62607/smt.v101i2.22771

Liknande artiklar

1 2 3 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.