Bilderböcker för att stötta barn att berätta om sexuella övergrepp
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v101i1.22882Abstract
Det är svårt att berätta om sexuella övergrepp och ofta avslöjas övergreppet långt senare. Ett sätt för att stötta barn att berätta om förmodad utsatthet är att använda sig av böcker. Genom en analys av böcker med biblioterapeutiskt anslag syftar artikeln till att synliggöra hur barns berättande om övergrepp gestaltas och vilka diskursiva meningserbjudanden som uppstår. Resultatet visar på tre centrala tillstånd böckerna gestaltar: känslor av obehag och sårbar självtillit; lärdomar, mod och goda omständigheter samt känslor av saknad och ambivalens. Böckerna skapar möjligheter till igenkänning för den som varit med om ett övergrepp. Böckerna visar på berättande som en vändpunkt till något bättre. Budskapet i böckerna är att barn måste berätta för att skyddas men också att vuxna måste lyssna, vara lyhörda, ihärdiga och proaktiva.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Helena Bergström
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.