lnvandrarAkademin i Borås -Mångfaldens högskola
Nyanländas egen medverkan i akademisk kompletteringsutbildning - exempel på utvecklingsprojekt
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v80i1.25627Abstract
Följande erfarenheter, observationer och slutsatser har vunnits hittills:
- Invandrade akademiker har ofta förlorat självförtroendet och hoppet om en bättre framtid. Därför måste framtidstron om den egna förmågans möjligheter stärkas.
- Utvärdering av reell kompetens som komplement till Högskoleverkets formella utvärdering av utländska akademiska meriter måste ske.
- Attityder måste uppmärksammas och bearbetas. Skall en främling/utlänning som man inte känner, betraktas som en blivande vän eller som en potentiell fiende?
- Efterfrågan och innehållsliga krav måste också komma från samhälle och
- Mycken kraft måste ägnas åt interkulturell kommunikation såväl gällande utbildning för invandrade akademiker som för svenska studenter.
Downloads
Publicerad
2003-02-01
Referera så här
Hanning, U. (2003). lnvandrarAkademin i Borås -Mångfaldens högskola : Nyanländas egen medverkan i akademisk kompletteringsutbildning - exempel på utvecklingsprojekt. Socialmedicinsk Tidskrift, 80(1), 45–51. https://doi.org/10.62607/smt.v80i1.25627
Nummer
Sektion
Tema: Hälsofrämjande introduktion av flyktingar och andra invandrare
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




