lnvandrarAkademin i Borås -Mångfaldens högskola
Nyanländas egen medverkan i akademisk kompletteringsutbildning - exempel på utvecklingsprojekt
Abstract
Följande erfarenheter, observationer och slutsatser har vunnits hittills:
- Invandrade akademiker har ofta förlorat självförtroendet och hoppet om en bättre framtid. Därför måste framtidstron om den egna förmågans möjligheter stärkas.
- Utvärdering av reell kompetens som komplement till Högskoleverkets formella utvärdering av utländska akademiska meriter måste ske.
- Attityder måste uppmärksammas och bearbetas. Skall en främling/utlänning som man inte känner, betraktas som en blivande vän eller som en potentiell fiende?
- Efterfrågan och innehållsliga krav måste också komma från samhälle och
- Mycken kraft måste ägnas åt interkulturell kommunikation såväl gällande utbildning för invandrade akademiker som för svenska studenter.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.