Självmordsprevention i skolor i Sverige

- hur ser det ut idag?

Författare

  • Michael Westerlund
  • Danuta Wasserman

Abstract

Mot bakgrund av riksdagens beslut i januari 2001 att omsätta WHO:s riktlinjer för självmords­prevention i skolor till svenska förhållanden har Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa (NASP) kartlagt vilken mån det i dagsläget förekommer själv­mordspreventiva åtgärder i svenska högstadie- och gymnasieskolor.

Undersökningsresultaten visar att beredskapen i svenska skolor är låg när det gäller att upp­ täcka och hjälpa elever som befinner sig i allvarlig psykisk och social nöd och därmed riskerar att utföra självmordshandlingar.Trots att en stor andel av rektorerna uppger att de har personlig erfarenhet av elever som begått självmord eller utfört självmordsförsök saknar majoriteten av skolorna skriftliga planer, förebyggande program och utbildning av personal i självmordspre­ ventiva åtgärder. Inget i resultaten pekar heller mot några större förändringar i positiv riktning inom en nära framtid.

Författarbiografier

Michael Westerlund

För studien svarar Michael Westerlund, fil mag och doktorand vid NASP och JMK, Stock­holms universitet samt Danuta Wasserman, professor i psykiatri och suicidologi vid Karolinska institutet, chef för NASP vid Statens institut för psykosocial medicin (1PM) och Samhällsmedi­cin, Stockholms läns landsting, prefekt för Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet.

Danuta Wasserman

För studien svarar Michael Westerlund, fil mag och doktorand vid NASP och JMK, Stock­holms universitet samt Danuta Wasserman, professor i psykiatri och suicidologi vid Karolinska institutet, chef för NASP vid Statens institut för psykosocial medicin (1PM) och Samhällsmedi­cin, Stockholms läns landsting, prefekt för Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet.

Downloads

Publicerad

2003-10-01

Referera så här

Westerlund, M., & Wasserman, D. (2003). Självmordsprevention i skolor i Sverige : - hur ser det ut idag? . Socialmedicinsk Tidskrift, 80(5), 462 – 473. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/26542