Hur leker olika barn bäst

om sjuksköterskor och biståndsbedömare i kommu­nal vård- och omsorg

Författare

  • Eric Carlström
  • Muhammad Ullah

Abstract

Denna artikel baserad på en magister­ uppsats grundar sig på en analys som ge­nomförts i tre kommuner av hur sjukskö­terskor och biståndsbedömare samverkar. I resultatet redovisas hur lagstiftningarnas olikheter, och yrkeskategoriernas särarter har ett negativt inflytande på sjuksköter­skors och biståndsbedömares samverkan. Grupperna har svårt att förstå varandras sätt att uttrycka sig, varandras metoder i arbetet och varandras professionella mål. De konkurrerar också om inflytandet på ledningen. I två av kommunerna är den ena yrkeskategorin villig till viss samver­kan under det att den andra är obenägen att samverka. I den tredje kommunen kan ses en mer symetrisk relation mellan yrkeskategorierna. Dessa fenomen kan spåras till organisationernas konstruktion och ledningarnas agerande. De två första kommunerna har en relativt sämre sam­verkan än den sist omnämnda. Denna sista kommunens ledning har reglerat yrkeskategoriernas förhållande till arbets­grupperna på ett sådant sätt att de sam­verkar kollaborativt utan dominerande inslag av makt och kontroll

Downloads

Publicerad

2002-10-01

Referera så här

Carlström , E., & Ullah, M. (2002). Hur leker olika barn bäst: om sjuksköterskor och biståndsbedömare i kommu­nal vård- och omsorg. Socialmedicinsk Tidskrift, 79(5), 453–463. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/30241