Varför behövs en barnversion av ICF?

Författare

  • Eva Björck-Åkesson
  • Rune J. Simeonsson

Abstract

Med hjälp av ICF kan unika behov av stöd hos barn och ungdom med funktionshinder kart­läggas, dokumenteras och följas upp. ICF kan användas som grund för intervention. För att använda ICF med barn och ungdom behöver en speciell version utvecklas med anpassningar framför allt avseende utvecklingsaspekter samt barns och ungdomars levnadsmiljöer.

Författarbiografier

Eva Björck-Åkesson

Eva Björck-Åkesson är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik/ habilitering vid Mälardalens Högskola. Rune J. Simeonsson - med både amerikanskt och svenskt medborgarskap - är professor i pedagogik och psykologi vid University of North Caro­lina at Chapel Hill, USA, och leder det internationella arbetet med utveckling av en ICF-version för barn och ungdom.

Rune J. Simeonsson

Eva Björck-Åkesson är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik/ habilitering vid Mälardalens Högskola. Rune J. Simeonsson - med både amerikanskt och svenskt medborgarskap - är professor i pedagogik och psykologi vid University of North Caro­lina at Chapel Hill, USA, och leder det internationella arbetet med utveckling av en ICF-version för barn och ungdom.

Downloads

Publicerad

2002-12-01

Referera så här

Björck-Åkesson, E., & Simeonsson, R. J. (2002). Varför behövs en barnversion av ICF? . Socialmedicinsk Tidskrift, 79(6), 510–514. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/30505

Nummer

Sektion

Tema: En ny klassifikation av funktionstillstånd och funktionshinder; ett temanummer om ICF