Delaktighet i skolmiljöer för barn och ungdomar med funktionshinder

Författare

  • Mats Granlund
  • Lena Almqvist
  • Lilly Eriksson

Abstract

Delaktighet är ett nytt, centralt begrepp i ICF som avser en persons engagemang i en livs­situation. Författarna till denna artikel har studerat den självuppskattade delaktigheten i skol­situationen för barn och ungdomar med funktionshinder. De finner att det går att använda ICF i en sådan studie. De har också prövat hållbarheten i ICF:s teoretiska ram med hjälp av det empiriska materialet och identifierat grupper av individer med liknande delaktighetsprofil. De finner att ICF är väl lämpad för arbete med åtgärder avsedda att öka delaktigheten.

Författarbiografier

Mats Granlund

Fil. dr Mats Granlund är professor i psykologi med inriktning mot intervention, funktionshin­der och hälsa vid Mälardalens högskola och forskare vid ALA. Stiftelsen ALA (anpassning till liv och arbete) bedriver forskning kring begåvningshandikapp och har Riksförbundet FUB som huvudman

Lena Almqvist

Fil.mag, Lena Almqvist är doktorand i psykologi vid Mälardalens högskola och fil.mag. Lilly Eriksson forskningsassistent där och vid stiftelsen ALA.

Lilly Eriksson

Fil.mag, Lena Almqvist är doktorand i psykologi vid Mälardalens högskola och fil.mag. Lilly Eriksson forskningsassistent där och vid stiftelsen ALA.

Downloads

Publicerad

2002-12-01

Referera så här

Granlund, M., Almqvist, L., & Eriksson, L. (2002). Delaktighet i skolmiljöer för barn och ungdomar med funktionshinder. Socialmedicinsk Tidskrift, 79(6), 538–545. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/30520

Nummer

Sektion

Tema: En ny klassifikation av funktionstillstånd och funktionshinder; ett temanummer om ICF