Modell för kvalitetsbedömning av högskoleutbildningar i folkhälsovetenskap

Författare

  • Lars Cernerud
  • Christina Keller

Abstract

Grunden för kvalitetsbedömning av högskoleutbildningar är utvärdering av de enskilda kurser som ingår i programmen. Ett sådant utvärderingssystem hanteras lämpligen av studenterna. Nästa steg är en självvärdering i enlighet med ett antal indikatorer. Sammantaget ges därvid en god bild av ämnets hantering vid lärosätet. Det sista steget är den kollegiala gransk­ningen som bygger på självvärderingen. Denna externa bedömning bör vara kon­fidentiell mellan utvärderingsgruppen och högskolan samtidigt som den är rådgi­vande för den fortsatta utvecklingen av utbildningen.

Författarbiografier

Lars Cernerud

Lars Cernerud är leg läkare och do­cent i folkhälsovetenskap och är rektor vid Hälsohögskolan i Jönköping. Christina Keller, fil kand i psykologi, pedagogik och sociologi, är högskolesekreterare vid samma högskola.

Christina Keller

Lars Cernerud är leg läkare och do­cent i folkhälsovetenskap och är rektor vid Hälsohögskolan i Jönköping. Christina Keller, fil kand i psykologi, pedagogik och sociologi, är högskolesekreterare vid samma högskola.

Downloads

Publicerad

2000-04-01

Referera så här

Cernerud, L., & Keller, C. (2000). Modell för kvalitetsbedömning av högskoleutbildningar i folkhälsovetenskap. Socialmedicinsk Tidskrift, 77(2), 122–125. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/32632

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning om folkhälsa. Visioner och realiteter inför 2000