Skall morgondagens läkare inte ha en roll i folkhälsoarbetet?
Abstract
Inte mindre än fyra aktuella dokument pekar på vikten av folkhälsokunskap hos alla läkare. Högskoleförordningen framhåller detta i sitt avsnitt om läkarutbildning. En aktuell rapport från Högskoleverket om utvärdering av alla landets läkarutbildningar anger att - med undantag av Linköping - det finns stora brister om förebyggande arbete i läkarutbildningen. Läkarförbundet har också i sitt program om läkarens medverkan i det förebyggande arbetet betonat vikten av god utbildning i ämnet. Slutligen har det i en av underlagsrapporterna till Nationella Folkhälsokommitten framhållits, att folkhälsovetenskapen är bristfällig i den svenska grundutbildningen till läkare. I den rapporten föreslås en nationell översyn av folkhälsoinslagen i läkarutbildningen. En internationell jämförelse ger vid handen att det satsas på prevention i ett befolknings- och samhällsperspektiven i en helt annan omfattning i många andra länders läkarutbildningar. Denna artikel utgörs av ett remissyttrande hösten 1999 om ny studieplan för läkarutbildningen vid Karolinska Institutet. I yttrandet framförs vilka krav man bör ställa på de folkhälsokunskaper som alla läkare bör erhålla i sin grundutbildning. Exempel på sådana kunskaper är värdegrunden i WHO:s Hälsa för alla-mål, förmåga att tillämpa ett befolkningsperspektiv som komplement till individperspektivet i hela läkargärningen, grundläggande epidemiologi ska begrepp och metoder samt hälsoekonomi liksom kunskaper om hela samhällsstrukturens inklusive miljöns betydelse både som riskfaktorer för ohälsa och stödjande miljö för hälsa. Remissyttrandet till Karolinska Institutet (Kl) och denna artikel har författats av en arbetsgrupp utsedd av Kl:s institution för folkhälsovetenskap med följande deltagare:
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.