Problembaserad inlärning som modell för utbildning i folkhälso­vetenskap

Författare

  • Margareta Kristenson
  • Anne Göransson
  • Anita Häggström
  • Kristina Jarkman
  • Elisabeth Wärnberg Gerdin
  • Gun Wingren
  • Johannes Vang

Abstract

Omkring 1992 hade behovet av att eta­blera en utbildning i folkhälsovetenskap (FHV) vid Linköpings universitetet blivit tydligt. Detta var inte minst en följd av medicinska fakultetens inriktning mot hälsa, som ledde till namnet Hälsouni­versitet. Man beslutade att till en början etablera en 40 poängs magisterutbildning i folkhälsovetenskap. I samband med för­beredelserna för utbildningen diskutera­des förutom innehåll och djup även den pedagogiska metoden. Man enades om, att den pedagogiska metoden som läm­pade sig bäst sannolikt skulle vara "pro­ blembaserat lärande", som Hälsouniver­sitetet hade goda erfarenheter av från lä­karutbildningen och vårdutbildningar.
Det är våra erfarenheter av utbildningen i folkhälsovetenskap och denna pedago­ giska metod, som vi vill redovisa här nedan.

Downloads

Publicerad

2000-04-01

Referera så här

Kristenson , M., Göransson, A., Häggström , A., Jarkman , K., Wärnberg Gerdin , E., Wingren, G., & Vang , J. (2000). Problembaserad inlärning som modell för utbildning i folkhälso­vetenskap. Socialmedicinsk Tidskrift, 77(2), 154–159. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/32653

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning om folkhälsa. Visioner och realiteter inför 2000