Problembaserad inlärning som modell för utbildning i folkhälsovetenskap
Abstract
Omkring 1992 hade behovet av att etablera en utbildning i folkhälsovetenskap (FHV) vid Linköpings universitetet blivit tydligt. Detta var inte minst en följd av medicinska fakultetens inriktning mot hälsa, som ledde till namnet Hälsouniversitet. Man beslutade att till en början etablera en 40 poängs magisterutbildning i folkhälsovetenskap. I samband med förberedelserna för utbildningen diskuterades förutom innehåll och djup även den pedagogiska metoden. Man enades om, att den pedagogiska metoden som lämpade sig bäst sannolikt skulle vara "pro blembaserat lärande", som Hälsouniversitetet hade goda erfarenheter av från läkarutbildningen och vårdutbildningar.
Det är våra erfarenheter av utbildningen i folkhälsovetenskap och denna pedago giska metod, som vi vill redovisa här nedan.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.