Folkhälsovetenskap och pedagogik integreras vid Högskolan Kristianstad

Författare

  • Göran Ejlertsson
  • Leif Karlsson
  • Agneta Abrahamsson

Abstract

Vid Högskolan Kristianstad ges ett utbildningsprogram, Folkhälsopedagogik 120 poäng, som leder fram till en fil kand examen. Programmet har kombinationen folkhälsovetenskap och pe­dagogik som en förutsättning för att utveckla metoder i folkhälsoarbete, och i utbildningen inte­greras undervisningen i de båda ämnena. Programmet ger 60 poäng i vardera folkhälsoveten­skap och pedagogik. Andra kännetecken för utbildningen är att varje student har en praktisk förankring genom hela utbildningen, och att programmet betonar den strategiska nivån i folkhälsoarbetet, dvs såväl förmågan att samordna och leda projekt som betydelsen av kunska­per i utvärderingsmetodik samt forsknings- och utvecklingsarbete.

Författarbiografier

Göran Ejlertsson

Göran Ejlertsson är professor och ämnesansvarig i folkhälsovetenskap. Leif Karlsson är dok­torand och universitetsadjunkt i pedagogik, medan Agneta Abrahamsson är doktorand och universitetsadjunkt i folkhälsovetenskap och tillika programansvarig för det aktuella program­met. Alla är verksamma vid Institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan Kristianstad

Leif Karlsson

Göran Ejlertsson är professor och ämnesansvarig i folkhälsovetenskap. Leif Karlsson är dok­torand och universitetsadjunkt i pedagogik, medan Agneta Abrahamsson är doktorand och universitetsadjunkt i folkhälsovetenskap och tillika programansvarig för det aktuella program­met. Alla är verksamma vid Institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan Kristianstad

Agneta Abrahamsson

Göran Ejlertsson är professor och ämnesansvarig i folkhälsovetenskap. Leif Karlsson är dok­torand och universitetsadjunkt i pedagogik, medan Agneta Abrahamsson är doktorand och universitetsadjunkt i folkhälsovetenskap och tillika programansvarig för det aktuella program­met. Alla är verksamma vid Institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan Kristianstad

Downloads

Publicerad

2000-04-01

Referera så här

Ejlertsson, G., Karlsson, L., & Abrahamsson, A. (2000). Folkhälsovetenskap och pedagogik integreras vid Högskolan Kristianstad. Socialmedicinsk Tidskrift, 77(2), 160–163. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/32656

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning om folkhälsa. Visioner och realiteter inför 2000