Om pedagogikens bidrag till folkhälsoarbetet

Författare

  • Ulf Olsson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v77i2.32659

Abstract

Artikeln presenterar pedagogik med in­riktning mot hälsa/folkhälsa, huvudämne vid de folkhälsovetenskapliga utbildnings­programmen vid högskolorna i Gävle och Vänersborg. En alternativ benämning kan vara folkhälsovetenskap med inriktning mot pedagogik. Hälsopedagogik är ett övergripande begrepp för livslånga och livsvida lärande- och kommunikations­ processer inom hälsofrämjande och fö­rebyggande verksamhet. Pedagogik som vetenskap kan bidra till folkhälsoarbetet genom att erbjuda kunskaper om läran­dets sociala, kulturella, historiska, indivi­duella och didaktiska förutsättningar. Med dessa kunskaper som grund kan hälsope­dagogen utvecklas till en reflekterande praktiker utrustad med en metodisk verk­tygsväska anpassad för skiftande situa­tioner.

Författarbiografi

Ulf Olsson

Universitetslektor Ulf Olsson har va­ rit huvudansvarig för uppbyggnaden av kandidat- och magisterprogrammet i pe­ dagogik med inriktning mot friskvård vid högskolan i Gävle. Han disputerade 1997 med avhandlingen Om folkhälsa som pedagogiskt projekt och är numera verk­sam vid lärarhögskolan i Stockholm.

Downloads

Publicerad

2000-04-01

Referera så här

Olsson, U. (2000). Om pedagogikens bidrag till folkhälsoarbetet. Socialmedicinsk Tidskrift, 77(2), 164–169. https://doi.org/10.62607/smt.v77i2.32659

Nummer

Sektion

Tema: Utbildning om folkhälsa. Visioner och realiteter inför 2000