En folkhälsovetenskaplig preventionsapproach
– ett sätt att stärka kunskapsbasen om förebyggande socialt arbete och en förebyggande socialtjänst?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v101i4-6.32869Nyckelord:
Prevention, Risk- och skyddsfaktorer, Samhällsarbete, Socialpolitik, Preventionsvetenskap, PreventionRisk- and protective factors, Community work, Social policy, Prevention scienceAbstract
Abstrakt
Socialt arbete och folkhälsovetenskap har många beröringspunkter, inte minst i en gemensam värdegrund där social rättvisa och mänskliga rättigheter är viktiga vägledande principer, och i en praktik som verkar för social förändring och förbättring av människor hälsa, välmående och livschanser. Ett förebyggande perspektiv har också funnits med i både i folkhälsovetenskapen och i socialt arbete från början. Medan prevention kommit att bli högst centralt inom folkhälsovetenskapen har det förebyggande arbetet i stället kommit att få en underordnad roll inom det sociala arbetets praktik och vetenskap genom historien. I och med förslaget om ”En förebyggande socialtjänstlag” ser vi ett förnyat fokus på förebyggande socialt arbete. Frågan är dock vilken kunskap som krävs för att socialtjänsten ska kunna arbeta förebyggande? Mot bakgrund av de beröringspunkter som finns mellan socialt arbete och den mer preventionsinriktade folkhälsovetenskapen, diskuterar jag i denna essä huruvida en folkhälsovetenskaplig preventionsapproach kan användas för att stärka kunskapsbasen om förebyggande socialt arbete och en förebyggande socialtjänsten.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Malin Eriksson

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




