Arbetsplatsvåld i skolan
Lärares emotionsarbete vid våld från elever
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v102i1.33898Nyckelord:
hot och våld, högstadielärare, elever, emotioner, emotionshanteringsstrategierAbstract
Lärare tillhör de yrkesgrupper som mest frekvent utsätts för arbetsplatsvåld, vilket påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, berörda elever och skolverksamheten. Denna artikel presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hot och våld mot lärare från elever i svenska högstadieskolor, och bygger på intervjuer med lärare, representanter från lärarfacken och rektorer. Analysen visar på våldets mångsidiga uttryck, och med hjälp av emotionssociologisk teori synliggörs våldets emotionella påverkan och lärares hantering genom emotionsarbete. En central slutsats är att det inte är upp till enskilda lärare att ensamma hantera komplexa situationer, utan att även organisatoriska insatser behövs.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Sofia Persson, Ilse Hakvoort

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




