Arbetsplatsvåld i skolan

Lärares emotionsarbete vid våld från elever

Författare

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v102i1.33898

Nyckelord:

hot och våld, högstadielärare, elever, emotioner, emotionshanteringsstrategier

Abstract

Lärare tillhör de yrkesgrupper som mest frekvent utsätts för arbetsplatsvåld, vilket påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, berörda elever och skolverksamheten. Denna artikel presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hot och våld mot lärare från elever i svenska högstadieskolor, och bygger på intervjuer med lärare, representanter från lärarfacken och rektorer. Analysen visar på våldets mångsidiga uttryck, och med hjälp av emotionssociologisk teori synliggörs våldets emotionella påverkan och lärares hantering genom emotionsarbete. En central slutsats är att det inte är upp till enskilda lärare att ensamma hantera komplexa situationer, utan att även organisatoriska insatser behövs.

Downloads

Publicerad

2025-04-08

Referera så här

Persson, S., & Hakvoort, I. (2025). Arbetsplatsvåld i skolan: Lärares emotionsarbete vid våld från elever. Socialmedicinsk Tidskrift, 102(1), 70–79. https://doi.org/10.62607/smt.v102i1.33898

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.