Främja psykisk hälsa – elevers erfarenheter och förslag visar vägen för skolan
Nyckelord:
Ungdomar, Hälsofrämjande, psykisk hälsa,Abstract
Abstract svenska
Syftet var att öka förståelse för elevers erfarenheter av psykisk hälsa och deras förslag på hur psykisk hälsa kan främjas i skolan. En sekundär analys genomfördes av data från fyra tidigare studier med totalt 76 elever, 36 pojkar 40 flickor, 10–21 år. Analysen resulterade i tre teman; Det är högt i tak på skolan, Vi har relationer som lyfter och Jag känner mig trygg och sedd. Eleverna efterfrågade en skola som antagit ett främjande perspektiv med en öppenhet kring psykisk ohälsa. De framhöll vikten av att vuxna tar ansvar för hälsofrämjande relationer. Eleverna efterfrågade en skoldag där de upplever sig duga som de är med förutsägbara strukturer och vuxnas positiva förväntningar. Delaktighetsskapande processer på organisation-, grupp- och individnivå diskuteras och praktiska tillämpningar föreslås.
Abstract in English
The aim was to increase the understanding for students' experiences of mental health and their suggestions on how mental health can be promoted in school. A secondary analysis was performed of data from four previous studies with a total of 76 students, 36 boys 40 girls, 10-21 years. The analysis resulted in three themes; School feels open minded, We have invigorating relationships and I feel safe and acknowledged. The students described a school with a salutogenic perspective in which mental ill-health is acknowledged and accepted. They emphasized the importance of adults taking responsibility for health-promoting relationships. The students wished to feel good enough and appreciate predictable structures and positive expectations from adults. Participatory processes at the organizational, group and individual levels are discussed and practical implications are suggested.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.