Vilka är pojkarna? – en diskussion om dimensioner av pojkpositioner i skola och utbildning

Authors

  • Mia Heikkilä Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v97i2.38396

Keywords:

pojkar, pojkposition, skola, maskulinitet, utbildning, lärare

Abstract

Den här texten syftar till att fördjupa och nyansera positioner som pojkar i skolan riskerar att placeras i, och diskutera vilka positioner som verkar vara tillgängliga och önskvärda för pojkar att inta i skolan utifrån en analys av tidigare forskningsresultat och mediala iakttagelser. Texten innehåller analyser på olika positioner som finns gällande pojkar i skola, hur pojknormer i praktiken kan ta sig form och ett slags uppmärksammande av lärarnas ansvar i relation till genusskapandet i skolan i studier om pojkar i utbildning. 

Author Biography

Mia Heikkilä, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

bitr professor i pedagogik, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Downloads

Published

2020-05-13

How to Cite

Heikkilä, M. (2020). Vilka är pojkarna? – en diskussion om dimensioner av pojkpositioner i skola och utbildning. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(2), 199–207. https://doi.org/10.62607/smt.v97i2.38396

Issue

Section

Tema: Maskulinitet i förändring

Similar Articles

<< < 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.