Hur få ett innehållsrikt material vid fokusgruppsintervjuer?

- Erfarenheter från en studie med ungdomar

Författare

  • Marie-Louise Stjerna
  • Anneli Marttila Marttila

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v76i4.41398

Abstract

I artikeln diskuteras olika omständighe­ter som kan påverka intervjumaterialets framväxt vid fokusgruppsintervjuer base­rat på erfarenheter från en studie med ungdomar. Stor vikt läggs vid rekryterings­förfarande och intervjusituation. Erfaren­heter från pilotfasen är viktiga att tillva­rata. I artikeln poängteras att en väl fun­gerande fokusgrupp, i vilken en diskus­sion uppstår och samtliga deltagare får möjlighet att göra sin röst hörd, är en för­utsättning för ett innehållsrikt intervju­material. En slutsats är att det är bety­delsefullt att frågeområdet upplevs som angeläget för den studerade gruppen. En annan upptäckt som lyfts fram är att det i den här studien var fördelaktigt med min­dre fokusgrupper och att intervjua flickor och pojkar var för sig.

Författarbiografier

Marie-Louise Stjerna

Marie-Louise Stjerna och Anneli Marttila är forskningsassistenter vid Karolinska Institutet, Institutionen för folkhälsoveten­skap, Avdelningen för socialmedicin.

Anneli Marttila Marttila

Marie-Louise Stjerna och Anneli Marttila är forskningsassistenter vid Karolinska Institutet, Institutionen för folkhälsoveten­skap, Avdelningen för socialmedicin.

Downloads

Publicerad

1999-08-01

Referera så här

Stjerna, M.-L., & Marttila, A. M. (1999). Hur få ett innehållsrikt material vid fokusgruppsintervjuer? - Erfarenheter från en studie med ungdomar. Socialmedicinsk Tidskrift, 76(4), 332–339. https://doi.org/10.62607/smt.v76i4.41398

Nummer

Sektion

Tema: Fokusgrupper i forskning och utvecklingsarbete