Chockhöjda hemtjänsttaxor: Hur gick det för vårdtagarna?

Författare

  • Britt Lundén
  • Gerdt Sundström

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v76i4.41419

Abstract

Motala kommun höjde och strukturerade om hemtjänstavgifterna dramatiskt i juni 1996: här rapporteras om hur det gick för vårdtagarna, på kort och litet längre sikt. Ganska många slutade eller skar ned på sin hemhjälp; vanligen rörde det sig om vårdtagare med små insat­ser. Tyngdpunkten i insatserna försköts än mer emot "omvårdnad" på bekostnad av "service". Förvånansvärt få negativa effekter rapporteras av hemtjänstens vårdbiträden. Upp till ett och ett halvt år senare är bara ett fåtal ärenden tillbaka som vårdtagare. Många tycks ha anpassat efterfrågan till taxan, dvs sänkt anspråken och/eller löst behovet på annat sätt och hittills utan större problem. För ca 5% av alla vårdtagare har dock situationen försämrats. Ökad hjälp med omvårdnad gör att kommunen inte sparat några pengar, totalt sett, och antalet jämkningar och avgiftsbefrielser ökar kraftigt, men utan omläggningen skulle kommunens kostnader tro­ligen varit ännu högre.

Författarbiografier

Britt Lundén

Britt Lundén är handläggare vid Humanistiska myndighetskansliet, Motala kommun och Gerdt Sundström är docent och forskare vid Institutet för gerontologi, Hälsohögskolan i Jön­köping.

Gerdt Sundström

Britt Lundén är handläggare vid Humanistiska myndighetskansliet, Motala kommun och Gerdt Sundström är docent och forskare vid Institutet för gerontologi, Hälsohögskolan i Jön­köping.

Downloads

Publicerad

1999-08-01

Referera så här

Lundén, B., & Sundström, G. (1999). Chockhöjda hemtjänsttaxor: Hur gick det för vårdtagarna?. Socialmedicinsk Tidskrift, 76(4), 387–392. https://doi.org/10.62607/smt.v76i4.41419