Hälsopolitiska mål för grundskolan
- En analys av skolplaner i fyra svenska län
Abstract
I svensk och internationell litteratur angående hälsofrämjande arbete i skolan nämns policydokument som betydelsefulla strategiska instrument. Från och med den 1 januari 1991 har kommunerna (totalt 284 st) i Sverige fått det totala huvudmannaskapet. Målet för den här studien är att belysa vilken roll hälsa/miljö spelar och hur hälsa /miljö beskrivs i kommunernas skolplaner. Materialet utgörs av 62 skolplaner från 1994 i fyra svenska län. De fyra länen representerar olika delar av Sverige, Västernorrlands län i norr, dåvarande Skaraborgs län i väster, dåvarande Kristianstads län i söder och Stockholms län i östra delen av Sverige. Skolplanerna har analyserats såväl kvantitativt som kvalitativt efter principer för innehållsanalys av textdokument. I denna urskildes 12 teman som beskriver hälsa och miljö i skolplanerna. Kommunen prioriterar åtgärder med hänsyn till resurser och behov i det lokala samhället. Som policydokument är skolplanerna ett instrument för att framföra kommunens intentioner och prioriteringar för skolans arbete. Begreppet stödjande miljöer för hälsa ansluter till de fysiska och sociala aspekterna på vår omgivning. En process som kan tolkas som att stödjande miljöer för hälsa skapas har enligt skolplanerna redan har startat i många kommuner i de fyra länen
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.