Att lära av erfarenheter
Systematisk beskrivning och kritisk granskning, 20 frågor om folkhälsoprojekt
Abstract
Systematiskt och strukturerad avrapportering är en viktig del i uppbyggnaden av en erfarenhetsbank för praktiskt folkhälsoarbete och för många ett första steg i dokumentationen av egen verksamhet. Inför den 3:e Världshälsokonferensen i Sundsvall 1991 utarbetades ett redovisningsformulär med avsikt att enhetligt kunna beskriva erfarenheter av hälsofrämjande arbete med fokus på stödjande miljöarbete. Vid konferensen byggdes en projektdatabas upp med ca 1500 projekt/erfarenheter. Utgångspunkten i redovisningsformuläret är kritiska frågor omkring den sk SESAME- modellen som finns presenterad i handboken för att skapa stödjande miljöer för hälsa som var ett av huvudresultaten från Sundsvallskonferensen. Redovisningstformuläret har testats sedan dess i praktiskt folkhälsoarbete, främst av hälsoplanerarna i Landstinget Västernorrland, men också i undervisning av master-stu denter vid Karolinska Institutet för att utveckla färdigheter att kondensera och systematisera erfarenheter från olika former av projektverksamheter. I artikeln presenteras de 20 frågorna och tankegångarna bakom dem
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.