Psykiska problem - vad är det?
En undersökning av vad gymnasieelever och daghemsanställda lägger in i begreppet
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v75i4.41761Abstract
I denna studie har belysts hur gymnasieungdomar respektive daghemspersonal spontant definierar begreppet "psykiska problem hos barn och ungdomar''. Det antogs att ett medicinskt perspektiv inte nödvändigtvis skulle ligga närmast till hands för dessa grupper, även om de både drabbas av och observerar psykiska problem. Ett annat antagande var att definitionerna skulle kunna klassificeras i subjektiva problem (med upplevt lidande för individen) och objektiva problem (observerbara för omgivningen). Vidare förväntades lättare och svårare problem samt yttre och inre orsaker kunna urskiljas i definitionerna. Det empiriska materialet och analysen visade att distinktionen subjektivt-objektivt var en realitet för både gymnasieeleverna och daghemspersonalen. Skolungdomarna fokuserade subjektiva problem i högre grad än daghemspersonalen, som främst betonade observerbara beteenden. Skillnaden mellan lättare och svårare problem samt olika typer av orsaker framträdde tydligare i ungdomarnas svar än i de daghemsanställdas. Ingen av grupperna gav uttryck för en klinisk-medicinskt orienterad psykiatrisyn. Avslutningsvis diskuteras resultatens relation till den medicinska tolkningsramen. En mer heltäckande biopsykosocial modell, med utrymme för skilda förhållningssätt inklusive det medicinska, skulle sannolikt kunna bidra till mer konstruktiva och flexibla lösningar och insatser
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




