Kunskapsutveckling för ökad samverkan inom socialtjänsten kring barn och familj i riskzonen – om participatoriska processer, strukturer och betydelser

Författare

  • Charli Eriksson professor emeritus, Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41981

Nyckelord:

samverkan, ledarskap, barn, föräldrar, familjer, missbruk, sociala utvecklingsprocesser

Abstract

Barn i familjer med missbruk får sällan stöd. Med stöd från SKL och Folkhälsomyndigheten har kunskapsutveckling bedrivits kring en nationell satsning med där regional implementeringsstruktur med focus på lokala utvecklingsprocesser inom socialtjänsten byggdes upp. Vårt forskarteam genomförde kunskapsutveckling inom ramen för satsningen genom fallstudier av 15 län/regioner och 40 kommuner. Denna omfattade utveckling av participatorisk forskningsansats och fallstudier av strukturer, processer och resultat samt uppföljning av betydelse för barn och familjer. I artikeln redovisas lärdomar från kunskapsresan. Att gå från ord till handling är viktigt. Samverkan behöver ledarskap, tydliga mandat, tid och stödjande uppföljning och kunskapsbildning. Samverkan är större när det finns policy med tydliga uppföljningsmekanismer för det praktiska genomförandet. I detta bör ingå att lyssna på barns, föräldrars och familjers röster.

Downloads

Publicerad

2017-10-11

Referera så här

Eriksson, C. (2017). Kunskapsutveckling för ökad samverkan inom socialtjänsten kring barn och familj i riskzonen – om participatoriska processer, strukturer och betydelser. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(4), 505–516. https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41981

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >> 

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.