Skolans identifiering av barn i gråzonen

Författare

  • Emma Sorbring professor i Barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Väst, Trollhättan
  • Anette Bolin docent i Socialt arbete, Högskolan Väst, Trollhättan

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41987

Nyckelord:

Team Agera, Folkhälsomyndigheten, psykisk hälsa, barn, familjer, missbruksproblem

Abstract

 

I denna artikel genomlyses projektet Team Agera som ingår i Folkhälsomyndighetens nationella satsning på stöd till barn i riskmiljöer. Team Agera är en tvärprofessionell, utökad och fördjupad elevhälsa. Syftet med verksamheten är att erbjuda insatser som av tradition erbjudits av socialtjänsten, i ett försök att öka tillgängligheten av stöd till barn och familjer. Insatserna fokuseras på: 1) barn i familjer med missbruksproblem eller psykisk ohälsa, eller där våld förekommer samt 2) barn med psykisk ohälsa. Genom att arbeta förebyggande är målet att tidigare och i ökad utsträckning hitta de barn och familjer som av olika anledningar är i behov av hjälp och stöd. I artikeln ligger fokus på att besvara frågan: På vilket sätt kan en verksamhet som Team Agera möjliggöra en ökad potential att agera i den så kallade gråzon som utgörs av elever och föräldrar som annars "trillar utanför" systemet, alternativt inte får hjälp och stöd förrän långt efter det att behoven uppkommit?

Downloads

Publicerad

2017-10-11

Referera så här

Sorbring, E., & Bolin, A. (2017). Skolans identifiering av barn i gråzonen. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(4), 477–484. https://doi.org/10.62607/smt.v94i4.41987

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.