Folkhälsovetenskap – ett integrerat ämne, och en inriktning i det interprofessionella masterprogrammet vid Medicinsk fakultet, Linköpings universitet

Författare

  • Elaine Sjögren
  • Agneta Kullberg
  • Margareta Kristenson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42044

Nyckelord:

hälsoorientering, Linköpings universitet, masterprogram, hälsofrämkande hälso- och sjukvård, masternivå, folkhälsovetenskap

Abstract

 

Hälsoorientering med interprofessionellt och problembaserat lärande har en lång tradition vid den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet. Detta utgör också grunden för det interprofessionella masterprogram som startade 2008. Detta har utgångspunkt i behovet av att utveckla en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård för att möta framtidens behov samt utveckla vårdens kvalitet och resultat. Teori och metod för hälsofrämjande, prevention och förbättringskunskap är därför centrala delar för alla professioner på masternivå och inte enbart för folkhälsovetaren. Alla studenter får därmed ett folkhälsovetenskapligt perspektiv i sin ämnesspecifika examen, med möjlighet till fördjupning. Alumni bekräftar att de fått verktyg för att utveckla kvalitet och hälsoorientering av hälso- och sjukvården som de tidigare saknat.

Downloads

Publicerad

2017-07-10

Referera så här

Sjögren, E., Kullberg, A., & Kristenson, M. (2017). Folkhälsovetenskap – ett integrerat ämne, och en inriktning i det interprofessionella masterprogrammet vid Medicinsk fakultet, Linköpings universitet. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(3), 344–352. https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42044

Nummer

Sektion

Tema: Folkhälsoutbildning

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >> 

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.