Samverkan i distansutbildning från fristående kurser till examen i folkhälsovetenskap

Författare

  • Maria Nyholm
  • Eija Viitasara

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42050

Nyckelord:

jämlik hälsa, distansutbildninG, samverkan, Mittuniversitetet, Högskolan i Halmstad, Folkhälsovetenskap

Abstract

 

Att främja jämlik hälsa är komplext och kräver inte bara mångvetenskap utan också tvärvetenskap för att få en ökad insikt och förståelse om dagens hälsoproblem. Distansundervisning gör det möjligt för studenterna att vara rums- och tidsoberoende så väl som ortsoberoende. I denna artikel redovisas en folkhälsoutbildning som leder till kandidatexamen. Utbildningen är en samverkan mellan två lärosäten i Sverige, Högskolan i Halmstad och Mittuniversitetet i Sundsvall. Utbildningen är på it-distans och börjar med A- och B-kurser på Högskolan i Halmstad med inriktning i hälsa och livsstil med fortsättning sedan på Mittuniversitetet i Sundsvall med utbildningsfokus på projektplanering och projektledning för att kunna genomföra strategiska insatser för bättre folkhälsa på organisations- och samhällsnivå. Utbildningen avslutas med en kandidatexamen i Folkhälsovetenskap.

Downloads

Publicerad

2017-07-10

Referera så här

Nyholm, M., & Viitasara, E. (2017). Samverkan i distansutbildning från fristående kurser till examen i folkhälsovetenskap. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(3), 340–343. https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42050

Nummer

Sektion

Tema: Folkhälsoutbildning

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.