Diagnos- och behandlingskarriärer inom Barn- och ungdomspsykiatrin - En studie av 20 ungdomar som inte går till skolan
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v93i6.42206Nyckelord:
skolk, skolvägran, vårdförlopp, diagnosmönster, behandlingsmönsterAbstract
The article addresses 20 adolescents who do not go to school, with a focus on their path through the Child and Youth Mental Health services (BUP). The adolescents in the study were between 13 and 17-years-old and included 12 girls and eight boys. The results show that various professions within BUP give adolescents many different diagnoses and many different treatment measures during a single treatment period. What implication does this have for the adolescents? It can lead to extremely long treatment periods that result in protracted psychological distress for adolescents, at the same time as it affects their possibilities to succeed in school negatively.
Artikeln handlar om 20 ungdomar som inte går till skolan med focus på deras väg genom den Barn- och ungdomspsykiatriska vården. Ungdomarna i studien var mellan 13 och 17 år gamla och den omfattades av 12 flickor och åtta pojkar. Resultatet visar olika professioner inom BUP ger ungdomarna många olika diagnoser och många olika behandlingsåtgärder under en och samma vårdperiod. Vilka konsekvenser kan då detta få för ungdomarna? Det kan leda till för långa vårdperioder som ger psykisk lidande för ungdomarna, samtidigt som det påverkar deras möjligheter att fullfölja sin skolgång negativt.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




