Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering

Författare

  • Nihad Bunar

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v93i5.42266

Nyckelord:

hållbar skolutveckling, skolkultur, inkludering, likvärdighet, skolförändring

Abstract

Artikeln syftar till att beskriva och analysera stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering som två grundfundament i hållbar skolutveckling. Ambitionen är att visa vilket handlingsutrymme skolpersonalen har för att, alla påverkande kontextuella faktorer som socioekonomi, migrationsbakgrund och segregation till trots, tillhandahålla en likvärdig skola för alla barn. Utbildningen är också en av de starkast verkande sociala determinanterna för människornas hälsa. Med utgångspunkt i svensk och internationell forskning samt mina tre rapporter till Malmös (en) och Stockholms (två) kommissioner för socialt hållbar utveckling, pekar jag på hur de kontextuella faktorerna genom kategoriseringar och misserkännande har infiltrerat och tillåtits dominera utformningen av skolkulturer och villkoren för elevernas inkludering. Låga förväntningar, ensidig betoning på disciplin, ordning och reda liksom isolering och fysisk integration utan stöd leder till elevernas lägre prestationer. Och detta är möjligt och nödvändigt att påverka.

Författarbiografi

Nihad Bunar

Professor i barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet

Downloads

Publicerad

2016-10-24

Referera så här

Bunar, N. (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk Tidskrift, 93(5), 564–573. https://doi.org/10.62607/smt.v93i5.42266

Nummer

Sektion

Tema: Arbete för jämlikhet i hälsa

Liknande artiklar

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.