Konst och subjektskapande. Neurodegenerativa nedsättningar och dialogbaserad konstpedagogik

Författare

  • Johanna Rosenqvist Fil. Dr. Lektor i konst- och bildvetenskap, Linnéuniversitetet, Institutionen för musik och bild, 351 95 Växjö
  • Ellen Suneson Doktorand, Avdelningen för konsthistoria och visuella studier, Lunds universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v93i3.42371

Nyckelord:

konstpedagogik, Alzheimers, queerteori, konstmuseum

Abstract

Sedan 2007 har ett flertal konst- och forskningsprojekt genomförts där personer som drabbats av neurodegenerativa nedsättningar deltagit i samtal om konst. Den forskning som hittills undersökt projektens betydelse har fokuserat på den fysiska och psykiska verkan konstvisningarna haft för deltagarna, baserat på intervjuer, mätningar och enkätundersökningar. I den här texten väljer vi att undersöka en annan aspekt av konstsamtalen där vi diskuterar hur den dialogbaserade konstpedagogiken synliggör samband mellan estetiska upplevelser och subjektskapande.

Författarbiografier

Johanna Rosenqvist, Fil. Dr. Lektor i konst- och bildvetenskap, Linnéuniversitetet, Institutionen för musik och bild, 351 95 Växjö

Fil. Dr. Lektor i konst- och bildvetenskap, Linnéuniversitetet, Institutionen för musik och bild, 351 95 Växjö,

Ellen Suneson, Doktorand, Avdelningen för konsthistoria och visuella studier, Lunds universitet

Doktorand, Avdelningen för konsthistoria och visuella studier, Lunds universitet

Downloads

Publicerad

2016-07-09

Referera så här

Rosenqvist, J., & Suneson, E. (2016). Konst och subjektskapande. Neurodegenerativa nedsättningar och dialogbaserad konstpedagogik. Socialmedicinsk Tidskrift, 93(3), 288–296. https://doi.org/10.62607/smt.v93i3.42371

Nummer

Sektion

Tema: Tio fallstudier i medicinsk humaniora

Liknande artiklar

1 2 3 4 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.