Brukarorientering och nöjdhet i svensk äldreomsorg

Författare

  • Ali Kazemi Högskolan i Skövde
  • Stefan Tengblad
  • Petri Kajonius

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v93i2.42416

Nyckelord:

Äldreomsorg, Brukarorientering, Kvalitet, Öppna jämförelser, nöjdhet, brukartillfredsställelse

Abstract

I artikeln redogörs för de viktigaste faktorerna som påverkar brukarnöjdhet inom svensk äldreomsorg på basis av statistiska analyser av primärdata i Socialstyrelsens och SKL:s årliga undersökning Öppna jämförelser samt fältstudier. Resultaten visar på den stora betydelsen av goda relationer mellan medarbetare och brukare präglade av respekt, trygghet och inflytande.  I artikeln redogörs också för de fem viktigaste komponenterna i det som kallas brukarorientering nämligen uppgiftsfokus, individfokus, känsla, samarbete och tidsanvändning. Syftet med denna artikel är att uppmärksamma beslutsfattare och äldreomsorgsadministratörer på betydelsen av att sträva efter en hög relationskvalitet och att undvika ett överdrivet fokus på att nå goda rankningresultat, särskilt som dessa rankningar har visats överdriva skillnader i kommuners äldreomsorgskvalitet.

Författarbiografi

Ali Kazemi, Högskolan i Skövde

Högskolan i Skövde

Institutionen för Hälsa & Lärande

Downloads

Publicerad

2016-05-24

Referera så här

Kazemi, A., Tengblad, S., & Kajonius, P. (2016). Brukarorientering och nöjdhet i svensk äldreomsorg. Socialmedicinsk Tidskrift, 93(2), 178–189. https://doi.org/10.62607/smt.v93i2.42416

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.