Upplevelser av information vid kontakt med kommunala hjälpmedelsförskrivare

Författare

  • Oskar Krantz
  • Karin Örmon

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i5.42569

Nyckelord:

förskrivare, förskrivning, hjälpmedel, information, kommun

Abstract

Syfte: Beskriva upplevelser hos personer som för första gången får kontakt med en kommunal hjälpmedelsförskrivare för att få information om förskrivning av hjälpmedel.
Metod: Trettiosex studenter kontaktade hjälpmedelsförskrivare i de 33 skånska kommunerna och rapporterade sina upplevelser. Dessa bearbetades och analyserades genom en tematisk innehållsanalys.
Resultat: Det var svårt att nå förskrivare per telefon, både direktnummer och via växel. Bemötandet varierade från stressat och korthugget till välkomnande och hjälpsamt. Förskrivare använde termen ”patient” om hjälpmedelsanvändare, och underströk individens skyldigheter. Informationsinnehållet var magert. Förskrivare hänvisade till ospecificerade internetsökningar.
Slutsatser: Kontaktmöjligheter och informationsinnehåll behöver ses över. Personcentrerad hjälpmedelsförskrivning kan öka personens empowerment genom ökat inflytande över innehåll och genomförande. Därigenom kan självbestämmande och delaktighet öka.

Författarbiografier

Oskar Krantz

FD, Lektor
Institutionen för Hälso- och välfärdsstudier, Fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola

Karin Örmon

Dr. med. vet, Klinisk Lektor
Institutionen för Vårdvetenskap, Fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola

Downloads

Publicerad

2016-01-27

Referera så här

Krantz, O., & Örmon, K. (2016). Upplevelser av information vid kontakt med kommunala hjälpmedelsförskrivare. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(5), 605–615. https://doi.org/10.62607/smt.v92i5.42569

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.