Information om tekniska hjälpmedel på skånska kommuners hemsidor

Författare

  • Oskar Krantz

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i5.42572

Nyckelord:

förskrivning, hemsida, hjälpmedel, information, kommun

Abstract

Syfte: beskriva upplevelser hos personer som för första gången söker information om hjälpmedel och förskrivning via en kommuns hemsida.

Metod: Trettiosex studenter besökte, var och en, två av de 33 skånska kommunernas hemsidor och rapporterade sina upplevelser. Dessa bearbetades och analyserades genom en tematisk innehållsanalys.

Resultat: Hemsidor upplevdes vara strukturellt svårnavigerade. Språklig tillgänglighet varierade: terminologi och gratisverktyg för översättning skapade missförstånd. Hjälpmedelsfrågor kunde presenteras som hälso- och sjukvårdsfrågor, äldrefrågor, eller bostadsanpassningsfrågor, dock sällan som funktionshinderfrågor. Existerande information upplevdes fyllig angående förskrivningsprocessen, men bristande avseende specifika hjälpmedel och kontaktmöjligheter.

Slutsatser: Kommuner skulle med små medel kunna förbättra hjälpmedelsinformation på sina hemsidor, och i förlängningen därav kunna öka individens möjligheter till ett aktivt och självständigt liv.

Författarbiografi

Oskar Krantz

fil dr., Universitetslektor

Institutionen för Hälso- och välfärdsstudier

Malmö högskola

205 06 Malmö

Information om tekniska hjälpmedel på skånska kommuners hemsidor

Downloads

Publicerad

2016-01-27

Referera så här

Krantz, O. (2016). Information om tekniska hjälpmedel på skånska kommuners hemsidor. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(5), 594–604. https://doi.org/10.62607/smt.v92i5.42572

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.