Att utvärdera med processtänkande för lärande

Författare

  • Osman Aytar
  • Anne Söderlund

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i2.42743

Nyckelord:

Processutvärdering, uppföljning, lärande, aktiviteter, genombrottsmetoden

Abstract

Förändringsprojekt kan utvärderas på olika sätt. Ett av sätten är att utvärdera
med processtänkande vilket innebär att utvärderare är med i processen redan
från början. Involvering av utvärderare redan i början av ett projekt kan innebära
flera utmaningar både för själva projektet och utvärderarna. Denna studie
handlar om att beskriva och analysera på vilket sätt och med vilka resultat ett
perspektiv med processtänkande på utvärdering av Lärandeprojektet – Vård
på lika villkor användes. Resultaten indikerar bland annat att det var ett bra
val att ta in utvärderingsperspektiv redan i början av projektet. Det har i sin tur
bidragit bland annat till att aktiviteterna under projektets gång haft betydelse
för lärande och genomförande av projektet i sig.

Författarbiografier

Osman Aytar

Docent i socialt arbete
Mälardalens högskola
Akademin för hälsa, vård och välfärd

Anne Söderlund

Professor i fysioterapi
Mälardalens högskola
Akademin för hälsa, vård och välfärd

Downloads

Publicerad

2015-06-08

Referera så här

Aytar, O., & Söderlund, A. (2015). Att utvärdera med processtänkande för lärande. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(2), 162–175. https://doi.org/10.62607/smt.v92i2.42743

Nummer

Sektion

Tema: Vård på olika villkor – lärande för en jämlik primärvård

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.