Kan man utbilda i ”kulturell känslighet”? – erfarenheter från en metodutveckling i arbetsplatsanpassad utbildning
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v92i1.42791Nyckelord:
kultur, interprofessionell utbildning, DSMAbstract
Vid ett kunskapscentrum inom psykiatrin ger vi sedan länge personalutbildningar kring kulturella aspekter i vårdmötet, utifrån en kultursyn som inte är statisk och stereotypiserande utan bygger på självreflektion och kulturell lyhördhet. I samband med introduktionen av kulturformuleringsintervjun, KFI, i DSM-5 utvecklar vi våra utbildningar, framförallt riktade till hela personalgrupper, med syftet att utbildningens resultat ska bli mer varaktigt och att det kulturella perspektivet ska komma till konkret användning. Vi förbereder utbildningarna grundligare med hela personalgruppen och bygger kursupplägg på deras upplevda svårigheter och behov. Interaktiva pedagogiska former används. Vi eftersträvar en interprofessionell utbildning där kunskaperna blir förankrade i teamarbetet.Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




