Kan man utbilda i ”kulturell känslighet”? – erfarenheter från en metodutveckling i arbetsplatsanpassad utbildning

Författare

  • Maria Sundvall

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i1.42791

Nyckelord:

kultur, interprofessionell utbildning, DSM

Abstract

Vid ett kunskapscentrum inom psykiatrin ger vi sedan länge personalutbildningar kring kulturella aspekter i vårdmötet, utifrån en kultursyn som inte är statisk och stereotypiserande utan bygger på självreflektion och kulturell lyhördhet. I samband med introduktionen av kulturformuleringsintervjun, KFI, i DSM-5 utvecklar vi våra utbildningar, framförallt riktade till hela personalgrupper, med syftet att utbildningens resultat ska bli mer varaktigt och att det kulturella perspektivet ska komma till konkret användning. Vi förbereder utbildningarna grundligare med hela personalgruppen och bygger kursupplägg på deras upplevda svårigheter och behov. Interaktiva pedagogiska former används. Vi eftersträvar en interprofessionell utbildning där kunskaperna blir förankrade i teamarbetet.

Downloads

Publicerad

2015-04-01

Referera så här

Sundvall, M. (2015). Kan man utbilda i ”kulturell känslighet”? – erfarenheter från en metodutveckling i arbetsplatsanpassad utbildning. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(1), 63–69. https://doi.org/10.62607/smt.v92i1.42791

Nummer

Sektion

Tema: Att sammanfoga det sönderdelade – om kultur och kontext vid psykiatrisk diagnostik

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.