Värdet av chefers etiska kompetens

Författare

  • Erica Falkenström

Nyckelord:

Etisk kompetens, chefer, emotioner, handlingsförutsättningar, arbetsmiljö, hälso- och sjukvård

Abstract

Forskning som rör etisk kompetens bland medarbetare i vården är förhållandevis vanlig, medan etisk kompetens  bland vårdchefer knappt har studerats alls. Den här artikeln uppmärksammar etisk kompetens och dess handlingsförutsättningar när det gäller vårdchefer inom hälso- och sjukvården, särskilt med avseende på verksamhetschefers identifiering och hantering av intressekonflikter. Artikeln bygger på empirisk forskning och syftet är att uppmärksamma vikten av chefernas etiska kompetens och vad en sådan kompetens behöver innehålla för att främja etiskt ansvar och en hälsosam arbetsmiljö. Chefens tillgång till ett adekvat språk för etik, förmåga att utveckla rationella emotioner och kommunikativa färdigheter i syfte att främja dialog utgör centrala aspekter av den etiska kompetensen. Men de politiska och administrativa styrsystemen behöver också tydligt formulera de etiska dimensionerna av chefernas uppgift, avsätta resurser för utbildning i etik, och se till att stödsystem och utvärdering fokuserar inte bara på ekonomi utan också på värderationella aspekter med avseende på vad vårdorganisationenär avsedd för.

 

 

Författarbiografi

Erica Falkenström

Fil Dr

SCORE

Stockholms universitet

10691 Stockholm

Downloads

Publicerad

2013-12-18

Referera så här

Falkenström, E. (2013). Värdet av chefers etiska kompetens. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(6), 857–865. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/43133

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.