Vägledande miljödimensioner för barns utomhuslek

Författare

  • Fredrika Mårtensson Miljöpsykologi

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43214

Nyckelord:

Children´s play, Environmental assessment, Health promotion, Landscape architecture, Child-care centers

Abstract

Barns möjlighet till utevistelse är en vital del av en hållbar samhällsutveckling. Studier visar att barn med rymliga och varierade gröna utemiljöer vid förskolan har bättre fysiska och mentala hälsa. I denna artikel beskrivs tillämpningen och utvecklingsarbetet kring den miljövärdering (Outdoor Play Environment Categories) som använts i denna forskning och hur dess miljödimensioner är förankrade i dokumentation av lekens förlopp på förskolegårdar. Möjligheterna diskuteras att utveckla ett verktyg som kombinerar snabbhet, precision och transparens och användbart både för forskning och praktik.

Författarbiografi

Fredrika Mårtensson, Miljöpsykologi

Lektor och forskarassistent

Arbetsvetenskap, Eknomi och Miljöpsykologi, SLU, Alnarp

Downloads

Publicerad

2013-06-11

Referera så här

Mårtensson, F. (2013). Vägledande miljödimensioner för barns utomhuslek. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(4), 502–509. https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43214

Nummer

Sektion

Tema: Barnens offentliga utemiljöer och hälsa

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.