Att studera förskolebarns fysiska aktivitet

Författare

  • Peter Pagels Karolinska Institutet Institutionen för folkhälsovetenskap
  • Anders Raustorp

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43223

Nyckelord:

hälsopromotion, förskole gård, utevistelse, aktivitetsmönster, utemiljö

Abstract

Förskolebarns fysiska aktivitet har en viktig hälsopromotiv effekt mot flera av våra välfärdssjukdomar. Därför är det av yttersta vikt att förskolemiljön stimulerar förskolebarnen till en hälsosam fysisk aktivitet. I Kidscape projektet studerade vi förskolebarns fysiska aktivitet under vistelsen på förskolan. Syftet var att hitta faktorer i skolgårdens utemiljö som påverkar barnens aktivitetsmönster. Aktivitetsmönstret studerades med både subjektiva (CARS och kvalitativ observation) och objektiva metoder (pedometri och accelerometri). Resultatet visade att förskolebarnens fysiska aktivitet var högre i förskolor med en bra skolgårdsmiljö. Slutsats: förskole gårdens utformning kan främja en hälsosam fysisk aktivitet hos förskolebarn.

Downloads

Publicerad

2013-05-30

Referera så här

Pagels, P., & Raustorp, A. (2013). Att studera förskolebarns fysiska aktivitet. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(4), 510–517. https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43223

Nummer

Sektion

Tema: Barnens offentliga utemiljöer och hälsa

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.