Polariseringen kring begreppet adhd – från konflikt till en gemensam förståelse

Författare

  • Sauli Suominen

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43280

Abstract

I denna artikel analyseras diagnosen ADHD ur tre olika förklaringsmodeller eller betraktelsesätt. Det första betraktelsesättet, storteorin representerar upplysningstidens eller den moderna tidens projekt, där målsättningen är att finna en slutgiltig och rätt förklaring om ADHD och där konkurrerande modeller bevisas som felaktiga. Utgående från det andra, konstruktionistiska betraktelsesättet, skapar varje vetenskapsgren sin egen förståelse av störningen. Slutsatser gjorda inom en vetenskapsgren kan inte värderas utifrån en annan vetenskap. Det tredje betraktelsesättet, multikausalitet och riskfaktorer, utgör ett försök att sammanföra iakttagelser från olika vetenskapsgrenar. Genom den forskning som utförs inom olika vetenskaper kan olika risk- och skyddsfaktorer för ADHD identifieras.

Författarbiografi

Sauli Suominen

Pol. lic. doktorand, leg. psykoterapeut och leg. handledare.

Arbetar med föräldrar på stödkurser för familjer till barn
med neuropsykiatriska handikapp


Hemsida: http://koti.welho.com/sausuomi/index_se.html

Downloads

Publicerad

2013-04-12

Referera så här

Suominen, S. (2013). Polariseringen kring begreppet adhd – från konflikt till en gemensam förståelse. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(3), 372–395. https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43280

Nummer

Sektion

Tema: ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser