Kritiska rön om ADHD-diagnostisering

Författare

  • Madeleine Michaëlsson Forskningsgruppen för kultur- och utbildningssociologi (SEC); Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43319

Nyckelord:

ADHD, diagnostisering, behandlingskultur

Abstract

Rapport från senaste European Social Science History Conference i Glasgow, där kritiska rön om ADHD-diagnostisering presenterades under rubriken: "Changing conceptions on normal childhood behaviour: International perspectives on ADHD and learning disability".

Rapporten behandlar den forskning som presenterades vid konferensen om kraftigt stigande diagnostisering av ADHD, orsakerna till detta, konkurrerande perspektiv samt centrala problem som relaterades till den ökande diagnostiseringen.

 

.

Författarbiografi

Madeleine Michaëlsson, Forskningsgruppen för kultur- och utbildningssociologi (SEC); Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Downloads

Publicerad

2013-04-14

Referera så här

Michaëlsson, M. (2013). Kritiska rön om ADHD-diagnostisering. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(3), 336–338. https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43319

Nummer

Sektion

Tema: ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.