Att lyckas med ADHD – en skolbaserad utrednings- och stödmodell

Författare

  • Sam Nordfeldt BUP-kliniken, Universitetssjukhuset, Linköping
  • Ann Fristedt Specialverksamhet, Skolhälsovården, Linköpings Kommun
  • Per A Gustafsson BUP-kliniken, Universitetssjukhuset, Linköping

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43325

Nyckelord:

ADHD, skola, stöd, specialpedagogik, inkluderande förhållningssätt, kunskapsspridning

Abstract

Att lyckas i skolan är en stark skyddsfaktor för utsatta barn. Artikeln beskriver en skolbaserad utrednings- och stödmodell för elever med inlärningsproblem. Modellen underlättar samverkan nära eleven och förstärker neuropsykiatrisk kompetens hos pedagogerna. En stor andel av elever med ADHD-problematik kan upptäckas och få pedagogiskt stöd i sin ordinarie klass när neuropsykiatrisk kompetens finns hos pedagogerna, färre elever behöver då specialklass. Deskriptiva data från 198 elever med diagnosen talar för att skolprestationer kan förbättras med sådana insatser, oberoende av medicinering för ADHD. Skolbaserade interventioner för målgruppen bör utvecklas och utvärderas i större utsträckning.

Författarbiografier

Sam Nordfeldt, BUP-kliniken, Universitetssjukhuset, Linköping

Avd för BUP, IKE, Hälsouniversitetet, Linköping
Med dr, överläkare

Ann Fristedt, Specialverksamhet, Skolhälsovården, Linköpings Kommun

Överläkare

Per A Gustafsson, BUP-kliniken, Universitetssjukhuset, Linköping

Avd för BUP, IKE, Hälsouniversitetet, Linköping
Docent, överläkare

Downloads

Publicerad

2013-03-25

Referera så här

Nordfeldt, S., Fristedt, A., & Gustafsson, P. A. (2013). Att lyckas med ADHD – en skolbaserad utrednings- och stödmodell. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(3), 442–453. https://doi.org/10.62607/smt.v90i3.43325

Nummer

Sektion

Tema: ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.